Förskollärare har i snitt tre timmars planeringstid i veckan – totalt. Sex av tio tvingas planera medan de befinner sig i barngruppen, minst några gånger per vecka. Det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.
Om lidt skal skoleledere finde penge til farveblyanter og støttetimer i en såkaldt ”timebank”, der er finansieret af midlerne fra den understøttende undervisning. Her er en kort guide til skolernes nye ”bankkonto”.
Folkeskoleforligskredsen er tirsdag nået til enighed om en aftale, der i høj grad følger regeringens udspil. Der tilføres desuden på sigt flere midler til fysiske bøger, antallet af udtræksprøver reduceres, og 45 minutters daglig bevægelse droppes.
Moderaterna och Sverigedemokraterna öppnar för att återigen i lag reglera hur mycket tid lärarna ska ägna åt undervisning, så kallad undervisningsskyldighet. Partierna vill att regeringen tar steg framåt i den här frågan under mandatperioden och enligt SD förs samtal om det mellan Tidöpartierna.
Våren 2024 kommer att visa om den svenska modellen kan värna elevers och lärares behov. Arbetsgivarparten SKR måste acceptera fackförbundets återhållsamma krav på återreglering av lärares arbetsvillkor. Om de inte gör det bör Sveriges Lärare driva frågan med alla medel som står till buds, skriver Marcus Larsson och Åsa Plesner.
When Unity Schools Partnership decided to double the length of its half-term break last autumn, it was hoping to improve attendance and staff wellbeing. But Tim Coulson, the trust’s chief executive, said he was “blown away” by the positive results.
Over halvdelen af landets skoler vil være nødt til at droppe to ud af fem timer af deres nuværende tolærertimer, hvis regeringens folkeskoleudspil bliver en realitet, advarer Danmarks Lærerforening i et opråb til politikerne.
En klass 11-åringar på Grönkullaskollan vill ha sovmorgon. Men är en senare start på skoldagen genomförbart, och bra? Ja, enligt rektor Fredrik Retelius, som med stor framgång har testat detta på sin skola. "Vi såg en markant förbättring på studieresultaten".
På Smedhagsskolan i Hässelby börjar eleverna skolan klockan nio fyra dagar av fem. Enligt skolans rektor Suha Mariosh har det gett positiva resultat. Sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt berättar varför tonåringar ofta är så morgontrötta och vad forskningen säger om senare skolstart.
Läraren Gunilla Adelaja om den viktiga arbetstiden: ”Tänk om vi kunde fortsätta att utveckla ferietjänsterna. Tänk om vi kunde få arbeta 35 timmar i veckan. Punkt.”