Barnen i Västerås kan få längre dagar i skolan framöver. Kommunen hoppas att mer undervisningstid i grundskolan ska göra eleverna bättre på svenska och matematik.
Den 20 februari 2013 svarade Lärarförbundets experter på frågor om arbetsbelastning och arbetstid. Du kan läsa alla besvarade frågor i efterhand på Lärarförbundets sida.
Mer och mer läggs på lärarna, men inget tas bort. Så sammanfattar Anette Petersson, 7-9-lärare från Malmö, lärarnas situation. "Om vi hade mindre tid att lägga på administration är jag säker på att vi skulle nå en ökad måluppfyllelse. Då skulle vi ha tid att ge de elever som behöver det rätt stöd", säger hon.
Det är lärarna och rektorerna som ska ges förtroende att utforma verksamheten. Att ta bort timplanerna skulle ge professionen mer makt och friutrymme över skolan, skriver Anders Knape och Maria Stockhaus (M), SKL.
En svensk grundskollärare hinner i snitt lägga en kvart på förberedelser och efterarbete för varje lektion, enligt en undersökning från Lärarförbundet.
I en ny undersökning från Lärarförbundet framgår det att grundskollärares tid för planering och efterarbete aldrig har varit så kort som idag – endast 15 minuter per lektion. "Det är på tok för lite för att planera och tillgodose alla elever", säger Eva-Lis Sirén.
En svensk grundskollärare hinner i snitt lägga en kvart på förberedelser och efterarbete för varje lektion, enligt en undersökning från Lärarförbundet.
Planeringen och efterarbete av undervisningen får stryka på foten för andra arbetsuppgifter, enligt en undersökning från Lärarförbundet. Enligt lärarna går detta ut över undervisningens kvalitet.
"En läsare skriver och berättar att det största hindret i hans värv som lärare är den administrativa bördan. Dagarna äts upp av inrapportering, uppföljning, utvärdering och möten med alla andra än eleverna", skriver Maria Ludvigsson i en ledare.
Regeringen föreslår att kraven på individuell utvecklingsplan (IUP) och skriftliga omdömen avskaffas i årskurs 6-9 och minskas i årskurs 1-5. "Det är mycket bra att regeringen nu rensar i dokumentationshetsen på lärarnas bord i ett första steg", säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet.
I framtiden ska lärarna få mer tid att lära ut på. Nu vill regeringen slopa kravet på att elever från årskurs sex och uppåt ska få en skriftlig individuell utvecklingsplan.
Jag instämmer helt i att lärare är viktiga för samhället och att det krävs högre löner för att locka fler till läraryrket. Dessvärre förekommer direkta faktafel om lärare och lärares arbetstid i insändaren. Att lärare skulle jobba mindre eftersom de har längre semester än andra yrkesgrupper är en vanlig missuppfattning, skriver Jeanette Kennerfalk, Lärarförbundet i…