Möjligheten att byta förtroendearbetstid mot höjd lön har inte blivit någon succé, visar en kartläggning som Lärarnas tidning har gjort. Bara 1 600 lärare har bytt arbetstid.
De så kallade Stockholmsproven i matematik blir frivilliga. Det är en av åtgärderna för att minska arbetsbelastningen för lärarna i Stockholm. I september ska stadens handlingsplan för att slippa Arbetsmiljöverkets miljonvite vara klar.
Stockholms utbildningsförvaltning har kommit med ett första förslag om hur man ska minska lärarnas administration. Men det döms ut av Lärarnas Riksförbunds distriktsordförande och kommunombud Ragnar Sjölander.
Utbildningsminister Jan Björklund lovade i Agendas partiledardebatt att han snart ska lägga ett förslag om att befria lärarna från en hel del tidskrävande byråkrati.
Huvudintrycket av Skolverkets rapport om hur grundskolelärarna använder sin tid, är att det läggs för många timmar på dokumentation och administration och för få på undervisning och uppdraget att gynna elevers kunskapsutveckling, skriver Borås Tidning på ledarplats.
SKL välkomnar Skolverkets rapport om lärarnas arbetstid. Den ger ett bra underlag för vidare diskussioner om lärarnas framtida roll och uppdrag. Det är anmärkningsvärt att lärare inte samarbetar mer än vad de gör.
För mycket dokumentation och för lite tid till att planera och efterarbeta lektioner. Så tycker läraren Minna Erkes det är i hennes vardag som lärare på mellanstadiet. SVT har följt henne en vanlig dag på jobbet.
Skolverket publicerar idag en undersökning om grundskollärares arbetsuppgifter och arbetstid. Lärarnas Riksförbunds slutsatser av detta bekräftar en trend: att lärarna är en hårt pressad yrkesgrupp som åläggs mer och mer arbetsuppgifter.
En tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa eleverna. En tiondel till att bedöma och dokumentera elevernas utveckling och lika mycket till planering av undervisningen. Det visar Skolverkets undersökning.
En färsk rapport från Skolverket, som studerat hur 3626 lärare arbetar till vardags, visar att endast en tredjedel av arbetstiden används till undervisning. Planeringstiden motsvarar ca en tiondel.