Trots att en ny AI-kurs nu rullas ut på gymnasieskolor så har lärarna ännu inte hunnit få utbildning. I höst drar en påbyggnadskurs igång på ett antal lärosäten som ska göra lärarna behöriga, men det är oklart om den kommer erbjudas vid Högskolan Dalarna framöver.
Lärarna som ska undervisa elever i den nya AI-kursen på gymnasiet har inte fått någon utbildning. Men trots det erbjuder Lugnetgymnasiet i Falun som en av få skolor i landet kursen.
K-12 leaders and experts weigh in on whether AI tools have the potential to make teachers’ jobs more manageable and if that can ease staffing challenges.
AI-utvecklingen går fort. Bristen på utbildade lärare är i ämnet akut. Men AI kan samtidigt vara räddningen när lärarbristen tilltar närmaste åren, tror Johan Lundin, professor i informatik vid Göteborgs universitet.
Fyra AI-studenter från bland annat Mälardalens universitet har som sommarjobb på Katrineholms kommun fått utveckla ett AI-verktyg som ska fungera som en mentor i skolan.
Skolverket har presenterat en lägesbild över AI-användningen bland lärare. Två av tre svaranden använde AI-tjänster, i någon form, i sitt arbete under vårterminen. Dessa användes dock sällan under lektionstid och elevernas nyttjande av AI var begränsat. Få lärare ser behov av att använda AI mer trots att Skolverket ser att eleverna behöver förstå tekniken.
Allt fler skolor slopar hemuppgifter och satsar på prov och arbete i klassrummet, gärna med papper och penna. Detta för att minska risken för AI-fusk, nu när det finns AI-verktyg som vänder sig till barn. It-pedagogen Camilla Askebäck Diaz berättar att eleverna är uppfinningsrika för att kunna fuska.
Rapporten bygger på enkätsvar från drygt 190 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning mot gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder ochhanterar AI i undervisningen och i sitt arbete. (pdf)
Tack mamma, pappa och Chat GPT. SR-reporter Anders Diamant börjar sin serie om AI i vardagen på en skolgård med studenter, ”fy fan vad vi är bra”. Eftersom det är 2024 finns artificiell intelligens, AI, med i bilden. Men vilken plats ska AI ta i skolan? Det skriver Heidi Avellan i en ledare.