Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry.
Connecticut schools are proactively integrating artificial intelligence into classrooms, supported by a state pilot program introducing approved AI tools. Lebanon Middle School and East Hartford are leading this initiative, aiming to enhance teaching and create equitable learning environments.
EU:s AI-förordning ställer nya krav på åtgärder från rektorer och skolförvaltning. "Det första jag skulle titta på är vilka utbildningsbehov som finns", säger Johanna Karlén, Swedish Edtech Industry.
I Grums är barnen och pedagogerna i de kommunala förskolorna med i ett pilotprojekt där de med hjälp av artificiell intelligens har skapat sagor till en egen sagobok.
Om vi överlåter till en maskin att stå för våra kunskaper och reducerar lärarens (planerings)tid till ett minimum är jag rädd att vi biter oss själva i svansen på fler än ett sätt, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
“Early training in AI will demystify this technology and prepare America’s students to be confident participants in the AI-assisted workforce, propelling our nation to new heights of scientific and economic achievement.” This is how The White House motivated President Donald J. Trump’s signing of an executive order to advance AI education for American youth.
More teachers are integrating AI into instruction, but little is known about how districts are supporting them in navigating the rollout of AI in schools
Om regeringen skulle göra en AI-plan för skolan hade den varit överspelad när den gick mot tryckning. Det skriver forskaren Jonas Grafström i en replik.
Regeringen omedelbart måste agera för att ge både elever och lärare möjlighet att förstå och hantera AI. Vi presenterar sju nödvändiga åtgärder för detta, skriver flera debattörer.
AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter och ge eleverna möjlighet att utveckla sina språkliga färdigheter mer självständigt, skriver läraren.