Hur påverkar generativ AI egentligen elevernas kritiska tänkande? Forskning visar att de som använder AI ofta upplever att de blir mer källkritiska – men i verkligheten minskar deras kritiska förmåga vid användningen av generativ AI. Det skriver Magdalena Ivarsson och Sten Ivarsson, biblioteksutvecklare respektive medieteksamordnare.
När lärare låter AI generera uppgifter och eleverna i sin tur låter AI besvara dem, vad återstår då av det vi kallar skola? Det är dags att dra i nödbromsen och reflektera över skolans syfte, skriver Marco Tiozzo.
Arizona State University professor Andrew Maynard has tips for educators on keeping up with AI developments and harnessing its educational potential in the process.
Sal Khan of Khan Academy discusses the balanced role of AI in education, emphasizing that while AI can save teachers time by helping with tasks such as lesson planning and grading, it cannot replace the human connection teachers provide. Khan also addresses concerns about cheating, suggesting that AI can be used as a tool to…
The share of teens using ChatGPT for schoolwork rose from 13% in 2023 to 26% in 2024, according to Pew Research. While 54% say it's acceptable for research, only 18% approve of using it for essays.
Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden av försäljare av AI-genererade böcker. "Vi behöver stå pall mot AI-vågen", säger Magdalena Ivarsson, biblioteksutvecklare i Lund.
Artificiell intelligens som skriver och illustrerar barnböcker. Skolbibliotekarien Magdalena Ivarsson som arbetar på ett gymnasium i Lund ser en explosionsartad ökning av fenomenet – och hon är bekymrad.
Har studenten skrevet oppgaven selv, eller er det kunstig intelligens som står bak? Det spør professor Hadle Oftedal Andersen seg når han retter hjemmeeksamener.
Som en del i att undervisningen i Göteborgs skolor ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genomförde grundskoleförvaltningen och utbildningsförvaltningen under våren 2024 ett gemensamt pilotprojekt inom ramen för den vetenskapliga arenan. Syftet var att undersöka hur konversations-AI kan stärka språkutbildning och lärande i moderna språk. (pdf)