Kommunala skolor ska av integritetsskäl inte lämna ut prov och provsvar som offentlig handling. GDPR bör sätta stopp för AI-entreprenören från Handels, skriver den pensionerade läkaren Lars Adiels.
Sproglærerne er blevet nysgerrige på, hvad AI kan bruges til i undervisningen. Hvordan reagerer eleverne, og hvordan flytter man sige fra at skulle sikre sig mod snyd til at kunne bruge AI konstruktivt? I et nyt udviklingsprojekt afprøver lærere, elever og CFU-konsulenter mulighederne sammen.
Offentlighetsprincipen är en god princip. Den bidrar till ökad transparens i myndigheters beslut och är en grundpelare i ett öppet, demokratiskt samhälle. När den missbrukas av privata aktörer i kommersiellt syfte, bör vi alla ta ett steg tillbaka, skriver gymnasieläraren Fredrik Lindner.
En företagsam student på Handelshögskolan har begärt ut lärarprov från kommunala skolor över hela landet för att genom dem utveckla en egen AI-modell som han sedan tänker kränga tillbaka till lärarna. Entreprenöriellt så det förslår, skriver läraren Filippa Mannerheim i en krönika.
På skuleeksamenane før sommaren vil Utdanningsdirektoratet ha ei rekke tiltak for å hindra at elevane lastar ned program for kunstig intelligens på pc-en sin.
Det är orimligt att skolmaterial som prov och provsvar ska kunna begäras ut som offentlig handling. Stoppa detta missbruk av offentlighetsprincipen i kommersiellt syfte, skriver gymnasieläraren Göran Rumenius.
"Det är extremt viktigt att följa den här utvecklingen". Det säger skolministern efter DN:s artikel om att en AI-entreprenör använt offentlighetsprincipen för att samla in lärares prov – mot deras vilja.
Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det skriver Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Sveriges Lärares jurister har granskat fallet med den AI-entreprenör som begärt ut prov och betyg från lärare på kommunala skolor i hela landet, under offentlighetsprincipen.
Hur kan gamla skolprov som har samlat damm i åratal plötsligt bli guld värda? Svaret går att hitta i en global strid för internets framtid, skriver DN:s Linus Larsson i en kommentar.