Dagens skola är en utslagningsmaskin för barn utanför den neuropsykiatriska mittfåran. Det visar Uppdrag Gransknings ”Bokstavsbarnen”, skriver Expressens ledarredaktion
De senaste åren har antalet bokstavsbarn ökat dramatiskt. I den här serien möter du barn som kämpar i motvind och föräldrar som inte ger upp. Vem ska hjälpa när det känns som att samhället sviker – och vad ligger bakom diagnosexplosionen? (webb-tv)
Elever i störst behov av stöd ska naturligtvis ha de skickligaste lärarna. Här finns också många flickor som vi måste få upp ögonen för, skriver Anna Hagberg, specialpedagog.
Nu är det dags att Kronobergs kommunpolitiker tar ansvar för att ge skolorna förutsättningar att stötta barn med autism på rätt sätt, skriver Mona Fuhr Unger och Gunilla Sundblad, Autism- och Aspergerförbundet.
Kommunerne har pligt til at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte. Det fastslår undervisningsministerren på baggrund af en sag med en 12-årig dreng fra Odder.
Dokumentaren Smertensbørn har vakt opsigt. De to afsnit viser en kaotisk hverdag i en 6. klasse og følger otteårige Magnus og 16-årige Frederikke, som ikke vil i skolen. Landsforeningen Autisme opfordrer Folketingets børne- og undervisningsudvalg til at handle på kritikken af inklusion.
Hanna, 16, ligger långt över genomsnittet när det gäller intelligens och har samtidigt autism och GAD, generaliserat ångestsyndrom. Hon berättar att hon avskydde skolan från första början.
Nu är det dags att Gävleborgs kommunpolitiker tar ansvar för att ge skolorna förutsättningar att stötta barn med autism på rätt sätt, skriver Gunilla Sundblad från Autism- och Aspergerförbundet.
Nästa höst öppnar Sundbyberg en kommunal resursskola för årskurs 4-9, som ska förbättra skolgången för elever inom autismspektrumet. För Gustav, 13, har skolgången förändrats drastiskt sedan han fick plats i en resursskola utanför kommunen.
Men med tidiga insatser och rätt kompetens hos personalen skulle fler barn klara skolans mål. Nu är det dags att landets kommunpolitiker tar sitt ansvar och ger skolorna förutsättningar att stötta barn med autism på rätt sätt, skriver Autism- och Aspergerförbundets Gunilla Sundblad.
A 15-year-old autistic girl took her own life after an “enormous and systemic failure” by her special needs school left her with unfiltered access to online materials about suicide, a coroner has concluded.