Kan coronasituationen leda till att lärare blir ”för snälla i betygssättningen”? Och påverkas elevernas kunskapsnivå av viruskrisen? Skolvärlden träffar betygsexperten Per Måhl på länk för att få svar på de högaktuella betyg- och bedömningsfrågorna. (webb-tv)
Elever som inte loggar in, som spelar tv-spel under lektionen eller tar med sig videochatten in på toaletten. Det är exempel från ämnesläraren Eva Hjelms och hennes kollegors vardag. Hon ser det som uttryck för ett större problem: fler elever än vanligt riskerar att inte nå sina mål i år.
Bedömningen av elevers behov av svenska som andraspråk behöver utvecklas. Andraspråksperspektivet i ämnet behöver också stärkas. Detta visar en ny granskning från Skolinspektionen.
De nationella provens långa bedömningsanvisningar och bedömningsmatriser får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, det menar läraren Filippa Mannerheim. "Jag önskar verkligen att vi var betrodda. Att det var lärarens bedömning som gällde i högre utsträckning", säger hon.
Konceptet med lovskola har slagit split i lärarkåren. Ordinarie lärare menar att eleven väldigt lättvindigt fått ett E på sommarskolan och läraren på sommarskolan tycker naturligtvis att den gjort rätt utifrån sina förutsättningar. Om dessa lärare arbetar på samma skola blir det ganska spänd stämning i personalrummet när nästa läsår startar, skriver Sara Bruun.
Utbildningsminister Anna Ekström vill att betyg och kunskapskraven görs om efter kritik från lärare, elever och föräldrar. Det ska bli mera lättbegripligt vad en elev ska kunna. Mera fakta i de lägre åldrarna och analys för de äldre eleverna.
När dagens kursplaner formulerades var syftet att de skulle bli mer rättvisa och begripliga. I stället blev det tvärtom och därför ska de nu skrivas om. "Vi är väl medvetna om riskerna med en revidering," säger Ann-Christin Hartman som är enhetschef vid Skolverket.
En reform av kursplanen välkomnas av såväl elever, lärare. Stefan Sellbjer är docent i pedagogik och menar att dagens grundskolekriterier kan rangordnas på samma svårighetsskala som kriterierna för universitetet.
Stefan Sellbjer – docent i pedagogik på Linnéuniversitetet – lät 33 professorer göra ett blindtest och ta del av kunskapskraven i grundskolan respektive på högskolenivå. Resultatet väckte debatt i skolvärlden och nu aviserar regeringen en ändring av betygskriterierna.