Henrik Birkebo och hans kollegor föreslår att gymnasiearbetet läggs ner på grund av att Chat GPT kan användas för att skriva uppsatser. De menar att det är dags för Skolverket att agera så att lärarna kan ägna sig åt elevernas lärande hellre än åt att jaga fusk.
Med anledning av den intensiva diskussionen om glädjebetyg föreslår den pensionerade grundskolerektorn Lars Lagheim en tvåstegsprocess för att skapa likvärdiga betyg och främja likvärdig bedömning.
Läs Skolportens intervju med Thomas Nygren, professor i didaktik. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Betyg och bedömning och kommer att tala om den digitala skolan.
Bedömning i förskolan – varför provocerar det så många? Måste vi inte jobba med bedömning om vi ska kunna utvecklas? I senaste avsnittet av podden "Förskolan" diskuteras bedömning. (webb-radio)
Vi säger nej till bedömning och anser att förskolan bör gå ifrån det ensidiga fokuset på ordet “lärande”. I stället borde vi prata mer om förståelse i relation till vårt förhållningssätt som förskolepedagoger, skriver Linda Linder och Suzanne Axelsson i en debattartikel tillsammans med 146 förskollärare, lärare och forskare.
Vi gör bedömningar av barnens utveckling hela tiden, varför är vi då så rädda för att bedöma barnens lärande? Om det är svårt att bedöma barnens lärande beror det inte på barnen utan på att vi vuxna ställt fel frågor i våra planeringar, skriver Eva Lindström.
Barns rätt till en likvärdig utbildning innebär att förskollärare inte kan välja bort att uppmärksamma och bedöma varje barn i deras lärprocesser, skriver förskolläraren och licentiaten Monica Ehrström i en replik i debatten om bedömning i förskolan.
Skolminister Lotta Edholm (L) besökte samiska förskolan Giella och Sameskolstyrelsen för att lära sig mer om verksamheten och kulturen. En av utmaningarna som Edholm lyfter är bland annat lärarbristen och öppnar upp för ett gränsöverskridande utbildningssamarbete.