Det är inte bara stora skillnader i elevernas prestationer mellan olika skolor. Även inom en och samma skola skiljer det sig stort, beroende på i vilken klass eleven går, visar en rapport från Skolinspektionen.
I den här promemorian redovisar Skolverket statistik över slutbetygen för de elever som avslutade årskurs 9 våren 2020. Syftet är att ge en beskrivning av slutbetygen utifrån den officiella statistiken samt att lyfta de huvudsakliga resultaten. (pdf)
Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program har ökat med 1,3 procentenheter sedan förra året. 85,6 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 84,3 procent år 2019. Behörigheten har förbättrats i alla elevgrupper. Det visar Skolverkets nya statistik.
Många skolor saknar underlag till klassernas totala kunskapsresultat. Det visar en ny granskning från Skolinspektionen, som konstaterar att resultaten egentligen är ett viktigt mått på utbildningens kvalitet.
Studier pekar på att elever i Sverige blir allt mer resultatmässigt segregerade, mellan men även inom skolor. De nationella kvantitativa studier som undersökt likvärdighet i skolan har främst fokuserat på resultatskillnader mellan skolor och mellan elever. (pdf)
Skolinspektionen har i en granskning tittat på hur rektorer analyserar skillnader i kunskapsresultaten mellan klasser i samma skola. Elevers kunskapsresultat är ett viktigt mått på utbildningens kvalitet. Variation i kunskapsresultat kan vara ett tecken på bristande likvärdighet. Trots skillnader i betyg och tillgång till utbildade lärare kan vi tydligt se att många skolor inte fokuserar…
Tjugo miljoner för att öka kontrollen av glädjebetyg och att konfessionella skolor följer läroplanen. Det får Skolinspektionen i regeringens budgetförslag. "Det är viktigt att huvudmännen känner flåset i nacken", säger Roger Haddad, (L).
Sedan den 1 september är skolstatistik bara sökbar på riksnivå – och en lösning kan vara månader eller år bort. Men vad innebär det här, egentligen? Här listar Läraren några av de tyngsta konsekvenserna av sekretessen.
Av de elever som har autism så går över 60 procent ut skolan utan fullständiga betyg på grund av att skolmiljön är för stökig och ger för många intryck. Anna Lundberg (L), ordförande i Västerås grundskolenämnd, säger att det behövs göras mer inom skolan.
Från och med den 1:a september är svensk skolstatistik sekretessbelagd - något som innebär att information om lärarbehörighet, betyg och elevsammansättning inte längre går att få tag på. Gäst är Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi. (webb-radio)