Högstadieläraren Nicklas Mörk är djupt kritisk till den konkurrenssituation som driver lärare till att sätta allt högre betyg. En bild som han menar också förmedlas i Betygsutredningen. "Vill man se verkligheten i vitögat? Det är ett val politiken måste göra nu", säger han.
Betygsutredningen har idag presenterat sina förslag. Betygssystemet är en komplex fråga och det är viktigt att en eventuell reform ges den tid och vikt den förtjänar.
Igår kom regeringens utredare med sitt förslag, som i korthet går ut på att de nuvarande kursbetygen tas bort och ersätts med ämnesbetyg. Dessutom ska det införas ett nytt betyg för underkänt i skalan Hör samtal med Ebba Kock, Sveriges Elevkårer, Olle Linton, gymnasielärare, Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet och Christian Lundahl, professor i pedagogik.…
”Känns som ett hån mot eleverna”. ”Där har man lyssnat på lärarna”. ”Förslaget kan slå tillbaka”. Så här reagerar sju skolprofiler på stora utredningen om ett nytt betygssystem.
På måndagen fick regeringen betygsutredningen som bland annat föreslår att kursbetyg ersätts med ämnesbetyg - ett helheltsbetyg för elevens kunskap inom ett visst ämne. Försteläraren Sofie Frid på Östra Real i Stockholm gillar idén.
Sammanfattningsvis kan man säga att utredningen stödjer en professionell bedömning framför den avbockningskultur som etablerats i svensk skola det senaste decenniet. Det skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg.
Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, ställer sig positiv till det nya förslaget om ämnesbetyg och det nya betyget Fx. Men påpekar också att det finns vissa frågetecken. " I vissa ämnen och ämnesområden så bygger inte kurserna på varandra. Hur kommer det då fungera med ämnesbetyg", säger hon till SVT.
Få behöriga lärare i praktiska ämnen – det menar Sara Wettergren (L) kan vara en förklaring till de höga betygen i bild och slöjd på Malmös friskolor. – Detta kan i sin tur leda till att det finns en godtycklighet i bedömningen, säger hon.