Varför har skillnaderna mellan skolorna blivit allt större, och vad kan man göra åt det? Heléne Hodges är rektor för Hjulsta grundskola, den skola i Stockholm vars elever gick ut nian med lägst betyg förra året. Över en frukost diskuterar hon problematiken med utbildningsminister Anna Ekström (S).
Vi firar Skolporten som fyller 20 år! Det började med ett enkelt faxbrev till rektorer. Tanken var att göra det enkelt för skolledare att hålla sig uppdaterade med de senaste och mest relevanta skolnyheterna. Idag inkluderar Skolportens verksamhet förutom en omfattande nyhetsbevakning också forskningsbevakning och fortbildning, och vi når mer än en tredjedel av skolans personal.
Skolan i Sverige blir allt mer uppdelad. Mellan svensk och utländsk bakgrund, mellan hög- och låginkomstfamiljer och inte minst efter elevresultat. De senaste 20 åren har skillnaderna i betyg fördubblats, vilket gör att barn lämnar skolor som enligt lag ska vara likvärdiga med helt olika förutsättningar.
I denna rapport analyserar vi hur kursbetyg i matematik, svenska och engelska i gymnasieskolan sätts i relation till de nationella kursproven. Utgångspunkten är att kursproven fungerar som en indikator för att bedöma om betygssättningen är likvärdig mellan skolor och elevgrupper. (pdf)
Samma elevinsats resulterar i olika betyg, beroende på gymnasieskola. En ny rapport från Skolverket visar att skillnaderna i betygssättningen fortsatt är stor
Flickor har bättre betyg än pojkar. Enligt forskaren Peter Wall är förklaringarna många – men det finns en röd tråd. "Mycket skrivande verkar missgynna pojkar," säger han.
På Per Brahegymnasiet i Jönköping arbetar lärare och rektorer med att säkerställa att man har tillräckligt med bedömningsunderlag för treornas slutbetyg.
Det går bättre och bättre för eleverna vid Botkyrkas kommunala gymnasieskolor. Det visar statistik från Sveriges kommuner och regioner (SKR) i rapporten Öppna jämförelser – Gymnasieskola 2020. Fler tar examen inom tre år och den genomsnittliga betygspoängen ökar. På yrkesprogrammen tog 83 procent examen inom tre år. Det är 11 procentenheter bättre än genomsnittet för…
Mer distansundervisning, inställda nationella prov och klassrum som gapar tomma. Många oroas just nu över hur coronaviruset kommer att påverka elevernas kunskaper. "Om situationen kvarstår till sommaren så kommer det bli tufft att bedöma eleverna lika rättvist", säger Christian Lundahl, professor i pedagogik.