Bedömning och betygssättning hör inte hemma i de digitala lärplattformarna menar betygsexperten Per Måhl. "Jag anser att de digitala lärplattformarna förstör betygssättandet, säger han.
Kvinnor har högre avgångsbetyg medan män har bättre resultat på högskoleprovet. En ny IFAU-rapport visar att betyg och högskoleprov delvis fångar olika saker, och att de med goda betyg oftare slutför en högskoleexamen.
Hur lyckas din kommun med skolan utifrån sina förutsättningar? En ny ranking försöker ta reda på just det – och Bengtsfors hamnar i topp. Men trots att det är Lärarnas Riksförbund som har gjort rankingen är man kritisk till den.
Bengtsfors hamnar först och Säter sist när Lärarnas Riksförbund (LR) rankar kommunernas satsningar och resultat i grundskolan. De stora skillnaderna mellan kommunerna som rankningen blottar talar för att staten måste ta över finansieringen av skolan, enligt LR.
Det är ytterligt naivt att tro att hotet om ett lågt betyg i ”ordning” vid terminens slut skulle göra stökiga ungar lugna och beskedliga på lektionerna. I stället ökar det bara arbetsbördan på de redan hårt ansatta lärarna, skriver DN på ledarplats.
Digitala lärplattformar fungerar bra för information om frånvaro, läxor och föräldramöten. Men när det gäller bedömning och betygssättning fungerar de inte alls, skriver betygsexperten Per Måhl.
Åke Grönlund, Sverker Janson och Gunnar Karlsson hävdar i SvD att Skolverket missar möjligheten med att de digitala nationella proven kan öka likvärdigheten i betygsättningen. Det är ett påstående som inte stämmer, skriver Anna Westerholm, avdelningschef på Skolverket, i en replik.
Elevernas kunskaper utvärderas inte tillräckligt vid betygsättning vilket riskerar att ge eleverna olikvärdiga betyg. Det slår Skolinspektionen fast i en granskning som gjorts inom kursen svenska 3 på gymnasiet.