Skillnaderna mellan landets skolor har ökat – eleverna har blivit allt mer uppdelade mellan olika skolor utifrån familjebakgrund. Vilken skola de väljer påverkar dessutom i allt större utsträckning hur väl barnen kommer att lyckas med sin utbildning.
I den här rapporten analyserar Skolverket i vilken utsträckning utbildningen kompenserar för elevernas olika förutsättningar genom att undersöka resultaten i slutet av grundskolan i förhållande till elevernas socioekonomiska bakgrund. Dessutom analyserar vi hur resultat och elevsammansättning skiljer sig mellan skolor. (pdf)
Sedan slutet av 00-talet har elevernas socioekonomiska bakgrund fått en ökad betydelse för hur de lyckas i grundskolan. Även skolsegregationen har ökat – elever med olika bakgrund möts mer sällan i skolan idag. Skillnaderna mellan skolors betygsresultat har också ökat och skolans socioekonomiska elevsammansättning har fått större betydelse för elevers betyg. Det visar en ny…
Hur avgörande för studieresultatet är elevers pluggkultur? En ny studie visar på att det är en anledning till att pojkar presterar sämre än tjejer i skolan.
De nya betygskraven togs fram för att vara lätta att förstå och förklara även utan flera års utbildning. Så är det inte, skriver läraren Isak Skogstad i en slutreplik.