Alla ska gå färdigt gymnasiet. Och vill de inte, så ska de göra det ändå. Det är huvudbudskapet från gymnasieutredningen som nu har lagt fram sina förslag.
I den nya gymnasieutredningen som presenterats finns flera förslag som Lärarförbundet välkomnar, men det är också viktigt att det finns en bred politisk förankring innan förslagen klubbas så att inte lärare och elever hamnar i kläm.
Ett ökat fokus för att få unga att påbörja och slutföra gymnasiet – men ingen obligatorisk gymnasieskola, föreslår regeringens utredare. Ett annat förslag är att införa ämnesbetygen igen.
Yrkesprogram som ska ge högskolebehörighet och ett utvecklingsarbete för att införa ämnesbetyg. Det föreslås i den utredning som lämnas över i dag till gymnasieminister Anna Ekström (S).
Alla gymnasieutbildningar ska ge grundläggande högskolebehörighet - men den ska kunna väljas bort av eleven. Det föreslår gymnasieutredningen som presenterades på måndagen. Utredningen vill också att ämnesbetyg ska återinföras.
Gymnasiet bör stärkas – men inte vara obligatoriskt. Och betygssystemet bör på sikt göras om, mot slopade kursbetyg och återinförda ämnesbetyg. Det menar regeringens särskilda utredare Helén Ängmo. "Målet ska vara att alla elever ska börja och fullfölja gymnasiet", säger hon.
Ingen obligatorisk högskolebehörighet på yrkesprogram och ingen skolplikt i gymnasiet. Däremot föreslår gymnasieutredningen en övergång till ämnesbetyg. Den över tusen sidor tjocka utredningen innehåller totalt 97 förslag för en förändrad gymnasieskola.
I dag presenterar gymnasieutredningen sina förslag på hur alla tonåringar inte bara ska börja utan också fullfölja en gymnasieutbildning. Det kan innebära förslag om att göra gymnasieskolan obligatorisk, men också möjlighet att läsa vid folkhögskola och att slippa alla kursbetyg.
I våras hade 79 procent av landets sjätteklassare godkända betyg i alla ämnen. Det är en liten minskning jämfört med förra läsåret, då andelen var strax över 80 procent. Enligt Skolverket märks försämringen oavsett om alldeles nyanlända elever räknas med eller inte.
Nu finns statistik publicerad för elevernas terminsbetyg i årskurs 6. Statistiken visar att andelen med högsta och lägsta betyg har ökat något, men skillnaderna är små jämfört med föregående år. Våren 2016 avslutade totalt 108 418 elever årskurs 6.