Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Betyg"

Visar sida 192 av 266

Nyhetskategorier

”Jag är öppen för att byta kursbetyg mot ämnesbetyg”

2015-12-21
Många är kritiska mot dagens kursbetyg som anses stressa eleverna och öka risken för avhopp. Många anser också att betygen i för hög utsträckning påverkas av elevens sämsta prestation. Gymnasieutredningen får därför i uppdrag att titta på alternativ, skriver Aida Hadzialic (S), i en debattartikel.
Nyhetskategorier

”Jag är öppen för att byta kursbetyg mot ämnesbetyg”

2015-12-19
Ämnesbetyg utreds. Många är kritiska mot dagens kursbetyg som anses stressa eleverna och öka risken för avhopp. Många anser också att betygen i för hög utsträckning påverkas av elevens sämsta prestation. Gymnasieutredningen får därför i uppdrag att titta på alternativ, skriver Aida Hadzialic (S).
Nyhetskategorier

Att sätta betyg ihop ger dem trygghet

2015-12-16
Josefin Hellman och Elin Sjöstrand jobbar tätt ihop för att säkerställa rättssäkra betyg genom samplanering och -bedömning av kurserna. Det har lyft undervisningen och ökat likvärdigheten och gjort dem mer trygga i sin yrkesroll.
Nyhetskategorier

Österman & Bråting: Får eleverna lära sig matematik i skolan?

2015-12-15
I skolans matematikundervisning får eleverna allt mer lära sig att resonera kring matematiken medan räknefärdigheten kommit i skymundan. Detta kan ha som konsekvens att eleverna inte lär sig att räkna, vilket trots allt är en förutsättning för att kunna lösa matematiska problem. Det kan också leda till att matematiskt begåvade elever som är blyga eller…
Nyhetskategorier

Ville Westman: Betygssystemet är inte problemet

2015-12-14
Betygskraven är inte problemet utan elevernas stress kommer från att de ställer orimliga krav på sig själva. Föräldrar och lärare måste hjälpa barnen att rikta om fokus för deras studier från höga betyg till att lära sig för lärandets skull. Tiden är förbi då alla känner någon som får A i alla ämnen.
Nyhetskategorier

Reformera betygssystemet för bättre likvärdighet

2015-12-14
Lärare lägger dagligen mycket tid på att förstå betygssystemet. Resultatet blir att det tillämpas olika. Den bristande likvärdigheten är ett stort problem. Nu krävs ett betygssystem som tillförlitligt mäter de kunskaper vi vill att en elev ska lära sig, skriver Mikael Brant-Lundin, biträdande rektor.
1191192193266