Hur lärare sätter betyg har stor betydelse för elevernas skolgång. Det kan leda till att eleverna lär sig mer och presterar bättre men också tvärtom att eleverna lär sig mindre och presterar sämre, visar författaren och forskaren Alli Klapp i sin bok "Bedömning, betyg och lärande".
En knapp fjärdedel, 23 procent, av eleverna i länet lämnar gymnasieskolan utan fullständiga betyg och därmed ingen godkänd gymnasieutbildning. Nu har Region Dalarna ansökt om medel till projektet "Plugga klart", som egentligen är två sammanbundna projekt.
I veckan skrev ST om de nationella proven på skolorna i Sundsvall. Provresultaten ska ge lärarna en fingervisning om vilken ungefärlig betygsnivå eleverna ligger på.
Betygen höjdes när högstadiet på Rosengårdsskolan i Malmö lades ner och eleverna flyttades till andra skolor. Antalet elever som blev behöriga till gymnasiet fördubblades, rapporterar SVT.
När högstadiet på Rosengårdsskolan i Malmö lades ner och eleverna placerades i andra skolor höjdes studieresultaten för många elever kraftigt. Tre av dem är Ali, Zainab och Jihad, som började på Linnéskolan i Limhamn.
Elevernas resultat blir bättre om deras lärare anställs under perioder av lågkonjunktur och tuff arbetsmarknad. Det visar en studie från National Bureau of Economic Research.
Skenande betygsinflation. Det tror flera forskare blir resultatet om Skolverket börjar redovisa enskilda skolors förädlingsvärde. Planerna skjuts därför på framtiden.
Höstterminen har just börjat för hundratusentals elever runt om i landet. Några av dem väljer att fuska för att få ett bra betyg. Lärarna Lars Fonseca och Ulf Jämterud har båda intresserat sig för ”skolfuskets psykologi”.