Det saknas inte skäl för tidigare betyg. Men det är inte läge att driva frågan. Fokus måste ligga på att ge skolan arbetsro, skriver Sydsvenskan i sin huvudledare.
Det finns inga hållbara argument för betyg i årskurs fyra, skriver i dag forskare på DN Debatt. Men förre utbildningsministern Jan Björklund (FP) håller inte med. - Svensk forskning spretar åt olika håll men vi behöver också lära oss av resten av världen, säger han till SVT Nyheter.
Utbildningsminister Gustav Fridolin tycks inte alls förstå orsakerna till att skolan fungerar dåligt. En reformering av den svenska skolan kräver avsevärt mer kvalificerade insatser än att införa betyg i årskurs fyra, skriver professor emeritus Bert Stålhammar i en debattartikel.
Utredningen bakom förslaget om betyg i fjärde klass är bristfällig. Det vetenskapliga stödet för tidiga betyg är mycket svagt. Skolans reformarbete bör i stället inriktas mot att stärka lärares kompetens, skriver Kungliga Vetenskapsakademien.
Det finns inga hållbara argument för att införa betyg från årskurs fyra, och den utredning som ligger till grund för förslaget är bristfällig, hävdar Kungliga vetenskapsakademiens arbetsgrupp för framtidens skola.
Allt fler grundskoleelever i Malmö lyckas spränga den magiska gränsen för behörighet till gymnasiet. Men på vissa skolor går trenden istället åt andra hållet, vilket fortsätter bekymra ledande politiker.
Skolinspektionen utreder nu varför elever på Gemö- och Linnéskolan gavs ett kollektivt betyg E i musik respektive tyska.Men de som förtjänar ett högre betyg kan få det.– Det går att göra en omprövning, säger Lotta Kårlind, enhetschef.
Ett kollektivt E i musik blev konsekvensen för flera klasser vid en Älmhultsskola efter att läraren sjukskrivit sig. Nu har Skolinspektionen startat en utredning.
På en skola i Älmhult har ett 50-tal sjätteklassare alla fått betyget E, alltså precis godkänt, i ämnet musik. Ytterligare 150 högstadieelever på Linnéskolan som läst en termins musik fick nöja sig med föregående termins betyg rakt av, skriver Smålandsposten.