En jämförelse mellan slutbetygen hos storstädernas nionde-klassare visar att Göteborgseleverna står för den mest negativa utvecklingen under de senaste tio åren. Siffrorna gäller elever i kommunala grundskolor.
Säger betyg något om skolans nivå? Nej. Höga betyg säger mer om lärarnas rädsla för elever, föräldrar och rektor än de säger om den allmänna kunskapsnivån hos eleverna, skriver Katarina Harrison Lindbergh, författare och före detta gymnasielärare.
Lärare pressas att sätta höga betyg. Jan Björklund (FP) är inte förvånad över utvecklingen. Han anser att det kan dröja innan skolor avskräcks från att sätta glädjebetyg.
Mängder av lärare som hört av sig berättar om hur de pressas att sätta höga betyg. Men situationen tycks vara lika illa vid kommunala skolor som friskolor. Var femte lärare uppger att de pressats av sin skolledare att sätta högre betyg, visar Lärarförbundets studie.
Lärare inom Mikael Elias-gymnasierna larmar nu om hur de av rektorer pressats till att sätta högre betyg. Det framkommer även att rektorer helt tagit över betygsättningen, rapporterar Svenska Dagbladet. Men företrädare för koncernen Academedia säger sig inte känna igen situationen.
Flera fackliga ombud och lärare vid friskolegruppen Mikael Elias-gymnasierna berättar för Svenska Dagbladet om hur de pressats av sina rektorer att höja elevers betyg.
Flera lärare inom den Academediaägda friskolegruppen Mikael Elias-gymnasierna säger att de pressats av rektor att höja elevers betyg. Företrädare för Academedia känner inte igen situationen.
SvD har granskat skillnaden mellan kursbetyg och resultat på nationella prov i matematik i årskurs 1. Vi har tittat på de två proven 1B och 1C (beroende på program) för vårterminen 2012 som Skolverket registrerat eftersom detta prov fanns registrerat på flest skolor