Friskolor är mer generösa vid rättning av nationella prov än kommunala skolor. Forskare varnar för att betygssystemet är i fara och att lärare förlorar sin professionalism.
I våras fick niondeklassarna slutbetyg för första gången enligt den nya betygsskalan A-F. Den första preliminära statistiken visar att det nationella betygssnittet påverkats marginellt trots förändringen.
När den nya betygsskalan infördes fanns det grund att tro att det genomsnittliga meritvärdet skulle sjunka. Preliminär statistik från Skolverket visar nu att det istället har ökat.
Sedan den nya betygskalan infördes har landets niondeklassare i genomsnitt höjt sitt meritvärde, men endast marginellt. Ett tecken på att övergången fungerat bra anser man på Skolverket.
I våras fick niondeklassarna för första gången slutbetyg i den nya betygsskalan A-F. Skolverkets preliminära statistik visar att betygssnittet har höjts marginellt. Generaldirektör Anna Ekström är positiv till resultatet.
Svenskt Näringsliv anser att statligt finansierade kvalitetspremier för god kvalitet i undervisningen och goda förbättringar av skolresultaten bör införas på försök i grundskolan i några län. Belöningar av detta slag kan öka värdet på goda insatser inom skolan och höja statusen för dem som strävar efter högre kvalitet och ökade ambitioner i skolundervisningen.
Niornas meritpoäng efter vårterminen var de bästa sedan det nuvarande betygssystemet infördes 2000. På bildningsnämnden i Trelleborg jublar man över det historiskt goda resultatet.
Att införa rätten att överklaga betyg riskerar i praktiken att försämra rättssäkerheten. Det skriver bland andra Tomas Tobé, (M) och Betty Malmberg (M), riksdagens utbildningsutskott.
Betygens enda funktion är att sortera eleverna. Det är genom betygen som arbetarklassens barn vanligen hamnar sist i kön till bra utbildningar. Det är därför de borgerliga så ivrigt försvarar dem, skriver Per Acke Orstadius.
Det är viktigare att betygen som sätts är rättvisa, än betyg från tidigare årskurser. Alliansen har hamnat fel i diskussionerna om betygsättningen i skolan, skriver Rasmus Törnblom, Muf.