När fjärrundervisningen inte funkade ställde Elton Kaciku den svåra frågan till lärarna: om han kunde få gå i skolan när alla andra hade hemundervisning.
På Viksängsskolan i Västerås låter man de elever som inte alls klarar fjärrundervisning studera på skolan. Men först efter ett samråd med föräldrar, lärare och rektor.
Blendas alla sparpengar gick åt. Sara låg nedsövd i respirator. Rektor Peter dog. Carola fick ta hand om 47 barn själv. Ett år har gått sedan Sverige drabbades av coronapandemin. Hur har det året varit? Vad blev konsekvenserna för Sveriges lärare? Möt 25 lärare som berättar om sina erfarenheter av året vi aldrig glömmer.
Konsekvenserna av covid-19-pandemin för gymnasieelevers möjligheter till högskolestudier behöver ses över. Universitets- och högskolerådet får nu i uppdrag att följa upp eventuella konsekvenser av pandemin i fråga om tillträde och antagning till högskoleutbildning för studerande i gymnasieskolan.
I månadsskiftet januari-februari genomförde vi en undersökning bland personal i skolan om pandemins påverkan under vårterminen. Sammanlagt inkom drygt 3 100 svar. Resultatet visar att skolpersonalen upplevde störst påverkan när det gällde möjligheterna för eleverna att genomföra prao och apl. Personalen upplevde också att deras förutsättningar för en god arbetsmiljö och för att genomföra sina…
Simning och lekar i vatten ingår i ämnet Idrott och hälsa. Att kunna simma är viktigt för att undvika olyckor. Här kan du läsa om vad reglerna säger om simundervisningen i skolan.
Tillsammans med hemmen ska vi skapa aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Låt oss därför fokusera på detta skapande och låt oss prata öppet om vilka konsekvenser vår distansundervisning kommer att medföra, skriver läraren Linda Blomdahl.
Det är dags att kartlägga konsekvenserna av den förändrade undervisningen i svensk skola under pandemin medan erfarenheterna fortfarande är tydliga för de som påverkats och fortfarande påverkas, skriver centerpartisterna Fredrik Christensson och Niels Paarup-Petersen.
Folkhälsomyndigheten vet inte varför så många utbrott sker på skolor i Sverige just nu, säger Britta Björkholm, avdelningschef på FHM, till SVT Nyheter. Man är medveten om regionernas rapporter, men ser ingen trend nationellt.