Kanske inbillar sig skolföretagen ibland något annat, men de jobbar på uppdrag av alla oss medborgare, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges lärare.
Rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand vid Uppsala universitet.
Kristdemokraterna och Ebba Busch har återigen erövrat en ”guldbagge”. Den här gången handlar det om ett gemensamt förslag med det gamla skolpartiet liberalerna, att förbjuda betyget F i skolan, ett klassiskt rött skynke för båda dessa partier, skriver Peter Östling i en ledarkrönika.
Reglerna gör en comeback i skolan under den borgerliga regeringen. Men kom också ihåg pedagogikens betydelse. Det skriver Thomas Hermansson på ledarplats.
Man kan fundera på hur det egentligen står till med skolämnet SVA. Andelen skolelever som läser ämnet har dubblerats det senaste decenniet. Från runt sju procent till 14 procent. Det motsvarar fler än 150 000 elever. Samtidigt pekar mycket på att kvalitén på undervisningen skiftar stort mellan olika skolor och kommuner, skriver Nya Kristinehamns-Posten på…
För den som inte riktigt vet vilket program man ska välja kan oftast ett yrkesprogram ett bättre alternativ än ett högskoleförberedande program, skriver Anna Hedberg, Svenskt Näringsliv.
Svensk skola lider idag av allvarliga systemfel. Nedskärningar och vinstjakt har lett till stora skillnader i skolors kvalitet. Följden har blivit att föräldrar inte längre kan lita på att deras barn kommer få en bra och tillräcklig utbildning oavsett vilken skola de går i, skriver Åsa Westlund, skolpolitisk talesperson (S), m.fl.
Regeringens enkla lösningar på stöket i den svenska skolan är inte vad lärarna som jobbar i den efterfrågar mest. Det skriver Susanne Sjöstedt på ledarplats.
Föräldrar lämnar det värdefullaste de har till förskolan – men lärarna beskriver en allvarlig situation, skriver Sveriges Lärares ordförande om den nya larmrapporten om förskolan.
Antingen levererar partsmodellen resultat som gör skillnad. Eller så måste Sveriges Lärare i stället efterfråga mer och skarpare statliga regleringar som beskär huvudmännens självständighet. Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
I stället för att tillgodose elevernas intressen att få välja skola, väljer Socialdemokraterna att konstruera en konflikt mellan de kommunala och fristående skolorna. Det skriver Gunnar Hökmark (M) i en replik.