Rapporteringen om skolan handlar nästan uteslutande om hot och våld. Elinor Torp undrar om vi verkligen har en skola för alla – eller en skola för ingen.
Flytta tillsynsansvaret för fristående förskolor från politiskt styrda kommuner till den oberoende myndigheten Skolinspektionen, skriver företrädare för Pysslingen Förskolor och Academedia.
Kommunerna klarar inte uppdraget själva då de inte har de resurser som krävs för att nå de ambitiösa nationella målen, skriver debattörer från Nordiska lärarorganisationers samråd.
Sverige behöver också effektivisera undervisningen och ett sätt är att se över inträdeskrav och antal år i olika utbildningsformer, skriver skoldebattören Inger Enkvist.
Vi lyssnar gärna på synpunkter men vi vill tydligt bemöta osakliga beskrivningar av vår verksamhet. Det skriver Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo och chefsjurist Klara Cederlund i en replik.
Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Alldeles för många gånger säger vi nej till det barn och unga lånar eller vill läsa. Detta utan att ha en aning om vad böckerna kan betyda för läsaren. Det mest läsfrämjande ordet är ja, skriver läraren Anne-Marie Körling i en krönika.
Om regeringen inför offentlighetsprincipen i små och medelstora friskolor hotas mångfalden. Det skriver företrädare för småskalig, fristående skolverksamhet.
Situationen med våld och hot i skolan är oacceptabel. Skolan kan inte ensam stå för lösningen, utan här måste samhället samla sig. Sveriges lärare kräver därför att regeringen agerar och samlar en nationell myndighetsallians för att hantera problemen, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Om det enklaste sättet att få extra stöd i skolan är en npf-diagnos kommer fler att vilja ha en. Då växer köerna till barn- och ungdomspsykiatrin, bup, som gör utredningarna, skriver DN:s ledarredaktion.