Att föräldrar tar med sig advokaten till utvecklingssamtalet är ett mindre problem än att de ser lärare som servicepersonal. Det skriver Linnea Lindquist i en ledare.
Vi är i början, eller kanske mitt, i en omfattande byggboom av skolor. Men de flesta politiker tycks glömma bort att en skola är mer än väggar och tak – även personalen behöver ses över, skriver skolledaren Henrik Fröling.
Skolhälsovården bör vara en självständig men integrerad enhet i skolan. Att skolledare, med sitt alltmer komplexa uppdrag – och utan medicinsk utbildning – ska ansvara för elevernas hälsa är feltänkt, skriver skolöverläkare emerita Sophie Ekman Wretlind.
Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker samt kognitionsvetenskap. För skolans, lärarnas och elevernas skull borde vi samarbeta och inte kasta halmgubbar omkring oss, skriver debattörerna.
Eleverna på det naturvetenskapliga programmet ska bli framtidens ingenjörer, läkare och fysiker. Vad händer med vår konkurrenskraft när de blir snuvade på sin utbildning? skriver Expressens ledarredaktion.
Självklart ska skolan vara en trygg plats där elever ständigt utvecklas. Det måste dock vara glasklart att det är lärarna och rektor som bestämmer i skolan, inte elever eller vårdnadshavare, skriver Anna Svalander, Liberalerna, Borås.
Läsningen i samhället går brant nedför. Regeringen vill skärpa lärarutbildningarna för att förbättra utbildningen. Men i utredningen nämner de inte skönlitteratur alls. Hur ska lärare hjälpa ungdomar att läsa om de inte läser själva? skriver Edel Iren Lappin i en ledare.
Lärarna tittar på Skolverket. Skolverket tittar på lärarutbildningarna. Och lärarutbildningarna tittar på lärarna. Detta är en ond cirkel vi behöver ta oss ur, skriver idrottsforskaren Håkan Larsson i en replik.
Skolverket har notoriskt vägrat ta ansvar för skolan och dess styrning. Verket har varit en intellektuell lekhage för filosofer och pedagogik i idéernas värld och man har blundat för hur skolan blivit i verkligheten, skriver musikläraren Patrik Andersson.
Jag förstår inte varför illusionen om den demokratiske och ”snälla” diktatorn är så lockande. Men mina elever är inte ensamma, skriver högstadieläraren Emilia Friberg i en krönika..