Den individuella lönesättningen är ett svek mot lärarna – det krävs en lönetrappa som värdesätter erfarenhet, skriver Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
Anställda inom skolan och sjukvården kommer inte heller i framtiden att behöva ange papperslösa till Polisen. Det glädjande beskedet kom på tisdagsförmiddagen. Men det betyder inte att landets lärare och sjuksköterskor kan andas ut, skriver DN:s ledarredaktion.
Väljer man att fördjupa sig i ett ämne riskerar man samtidigt att sänka sitt slutbetyg när elevens betyg på den högsta avslutade nivån sätts för hela ämnet, skriver Tim Svanberg på ledarplats.
Regeringens förslag om att införa en yrkesskola väcker både möjligheter och frågor. Yrkeslärarna Eva Bida och Magnus Fasth reflekterar över vad de nya programmen kan innebära för elevernas framtid, anställningsbarhet och hur det kan påverka undervisningen.
Flickor upplever större otrygghet i skolan och har större prestationskrav. När vi stirrar oss blinda på flickors goda betygsresultat riskerar dessa allvarliga problemområden att falla bort från agendan, skriver Emilia Bjuggren (S) och Karin Jordås (S).
Jag brukar ibland jämföra skolan med ett fotbollslag. Men i skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget, skriver Tobias Israelsson.
Än en gång kommer larm om att studenters bristande läskunskap. Släpp nu frågor om friskolor och gratis mensskydd. Reformera skolan helt. Vi vill inte bli ett land av analfabeter, skriver Carolin Dahlman i en ledare.
Om man skriver under en debattartikel i egenskap av forskare förväntar jag mig att man anstränger sig för att tolka och citera de företeelser man vill debattera på ett korrekt sätt. Det är tyvärr inte fallet när Ove Sernhede, Jonas Lindbäck och David Nilsson i GP svarar på en artikel jag skrev i Alltinget. Man…
Varför kan studenter inte läsa? Eftersom de har gått i en skola som inte värderar kunskap.Elever ser inte kopplingen mellan utbildning och böcker eftersom skolan under deras tolvåriga skolgång har gjort allt för att undanhålla det sambandet, skriver gymnasieläraren Edith Marelli.
Många unga är digitalt kunniga men saknar de kritiska verktyg som behövs för att analysera information. Skola och utbildning kan stärka den förmågan och skydda demokratin, skriver Thomas Nygren.