Medan världen blir alltmer AI-genial rasar svenska elevers mattekunskaper. Det är ohållbart om vi vill behålla vårt välstånd, skriver Expressens Ledarredaktion.
Förslaget på en angiverilag att de som arbetar i välfärdens yrken ska, i strid med sin professionsetik, använda sin arbetstid för att ange personer. Facken i välfärden kräver att lagstiftningen stoppas, skriver Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges Lärare, m.fl.
Idag lägger Svenskt Näringsliv fram sina förslag inför den nya STEM-strategi som presenteras senare i höst. Vi har inte råd med innehållslösa och oprecisa politiska strategier. Därför föreslår vi nya nationella utvärderingsbara förbättringsmål samt flera genomgripande reformer skriver Karin Johansson och Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv.
Uppgörelsen om statens framtida finanser, som innebär att Sverige kommer att fortsätta spara, går emot experter, basal matematik och politisk logik. Det är något som inte stämmer, skriver Andreas Cervenka i en krönika.
Om professionsprogrammet ska ha en chans måste regeringen göra flera viktiga ändringar i Skolverkets förslag. Det skriver Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i en debattartikel.
Det är en klen tröst att lärarbristen och utmaningen när det gäller att höja kunskapsnivåerna inom matte, naturvetenskap och läsning är ett generellt problem för den rika världen, skriver Ulla Hamilton i krönika.
Vi rektorer kan inte stilla se på när det rödgröna styret i Stockholm låter bli att kompensera friskolor för de stora kostnadsökningarna i skolan. Det skriver en rad rektorer för friskolor i Stockholmsområdet.
Bussning, skolpeng och fria skolval uppges ofta som sätt att komma tillrätta med segregationen – i praktiken har dock effekten oftare varit den motsatta. Det skriver Petter Sandgren, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Moderaternas nya hållning gällande socioekonomiskt stöd innebär att de skolor där eleverna har störst behov skulle tvingas till nedskärningar, skriver Emilia Bjuggren (S) i en replik.
Om professionsprogrammet ska ha en chans måste regeringen göra flera viktiga ändringar i Skolverkets förslag. Det skriver Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i en debattartikel.
Gillar du att läsa böcker? En elev i högstadiet frågar mig detta och står sedan kvar och väntar på svaret från mig, skriver skolbibliotekarien Joakim Persson.
Det betygssystem som Magnus Henrekson vill ha får negativa effekter för elevernas inlärning, skolsystemet, högskolan och näringslivet. De största förlorarna är elever som redan har det svårt, skriver Per Måhl i en slutreplik.