Om skolan uppfattas som en förlängning av rättsväsendet finns en reell risk att de elever som behöver skolans stöd allra mest, i stället håller sig borta. Det skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges skolledare.
Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wikström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Att barn blir sexuellt utnyttjade handlar ju inte om män eller förskolornas rutiner eller om det finns fönster in till skötrummet. Det handlar om pedofiler, fruktansvärda brott som begås av hemska, dåliga vuxna mot barn, skriver Eva Lindström i en krönika.
Det är svårt att göra lärarutbildningen mer attraktiv så länge yrket inte står sig inte i konkurrensen med andra yrken som kräver högskoleutbildning. Det skriver Mathias Bred på ledarplats.
Läraren skickade ett öppet brev till skolminister Lotta Edholm (L) via Vi Lärare. ”Sverige har råd med en bättre framtid – men det börjar med lärarna. Alla lärare väntar på din insats”, skriver han. Här är Lotta Edholms svar.
Vi kan nog räkna med att rovdriften fortsätter. Förlorarna är Jessica och alla andra elever som blir blåsta på sin undervisning, skriver Kalle Sundin på ledarplats.
Det finns lärdomar att dra även av de mest katastrofala offentliga upphandlingarna, det tydliggör Olle Lidboms bok. Frågan är om de ansvariga är intresserade? Det skriver DN:s Lisa Magnusson på ledarplats.
De svenska folkhögskolorna har byggts upp under 150 år. Nu sviktar stödet. Undersköterskeutbildningar på folkhögskolor läggs ner och kurser för personer med funktionsnedsättningar försvinner, skriver Anna Ekström, ordförande i Nordens folkhögskola Biskops-Arnö och i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.