I både skolfrågan och kriminalpolitiken saknas ofta faktaunderlag. Det gör att många beslut fattas i blindo. I klimatpolitiken är det tvärtom. Där klubbar politiker igenom skadliga förslag med öppna ögon, skriver Susanne Nyström på ledarplats.
Jag vill inte tänka på det tokiga som varit. Vi får lov att prata om fakta igen och det finns ett rätt och ett fel sätt att göra saker. Låt oss nu blicka framåt, skriver slöjdläraren Eva Söderberg i en krönika.
Estland är det främsta landet i Europa i den senaste Pisa-undersökningen. Landets utbildningsminister bjuder på flera lärdomar som Sverige snabbt skulle kunna ta till sig för att förbättra sina resultat, skriver Inger Enkvist på SvD:s ledarsida.
Just nu pågår en debatt om elever från Sverige som åker till Thailand för att gå i svensk skola. Den debatten har flera fel och missförstånd, enligt Jenny Fors, rektor på Lilla svenska skolan på Koh Lanta i Thailand.
För många år sedan frågade min universitetslärare förtjust om jag inte hade övervägt att själv bli lärare. Skräcken i min blick måste ha sagt mer än tusen ord, för han tillade genast ett ”nej, okej”. Nyligen frågade jag samma person om det är värt det att bli lärare. Nu hade skräcken bytt plats. Det skriver…
Elever, lärare och Skolverket är överens om att skolan är viktig för att trygga nätet för barn. Trots det är undervisningen bristfällig, skriver Mariann Eriksson, generalsekreterare för Plan International Sverige, och Nina Freye, social hållbarhetsansvarig vid Telenor Sverige.
Olausson berättar i sin debattartikel om en svår arbetsmiljö i förskolan, som gett konsekvenser för henne. Arbetsmiljön är en viktig fråga för oss, ingen ska bli sjuk av sitt arbete. Vi jobbar aktivt för att sänka sjuktalen, som vi ser är höga, skriver Johan Olofson.
Utbildningsministern skäller på skolor som inte lyckas göra av med alla sina bidrag. Men det är inte så lätt att handla upp hundratusentals kronor på bara några dagar, skriver Linnea Lindqvist på Expressens ledarsida.
En ny studie visar att många sfi-elever inte upplever att den verkliga svenskan lärs ut i klassrummen. Först när de kommer ut på språkpraktik får de tillgång till ”språket man använder på staden”, skriver Språktidningens Anders Svensson.