Glädjebetyg snedvrider konkurrensen och leder till ekonomiskt slöseri – och är dessutom en björntjänst till de elever som berörs, skriver Thomas Hermansson i en ledare.
En lärare får en blomkruka kastad i huvudet, en annan blir hotad och spottad i ansiktet och en tredje blir sparkad i huvudet och bryter näsbenet. Det är bara några exempel på hur skolelever förgripit sig på lärare de senaste åren, skriver NWT:s ledarredaktion.
Skolan hänger inte med i den digitala utvecklingen – eleverna är oförberedda på sin digitala nutid och framtid. Kodcentrum och Swedsoft kräver obligatorisk undervisning i AI och cybersäkerhet redan från grundskolan, skriver de i en debattartikel.
Socialdemokraterna borde erkänna sitt misstag – med både kommunaliseringen och kommersialiseringen av skolan. Men förhoppningarna att något sådant skulle ske är inte speciellt stora. Tyvärr. Det skriver Ola Mårtensson i en krönika.
Specialläraren Niclas Fohlin om regeringens utredning om förbättrad elevhälsa: ”Vi behöver mer fokus på tidiga insatser och god undervisning – mindre fokus på dokumentation”
Att avbryta digitaliseringen och förbjuda skärmar i skolan riskerar att göra barnen dåligt rustande för framtiden. Digitala verktyg är mer än bara skärmar, men forskning visar även de har en plats i pedagogiken, skriver Robin Samuelsson, biträdande lektor på Mälardalens universitet
Det är fritt fram för friskolor att göra reklam för sina skolor, vilket i sig inte är något konstigt. Problemet är att det är tillåtet att använda marknadsföring för att sortera ut och locka till sig elever som är billiga att undervisa, skriver Linnea Lindquist i en krönika.
Varken regeringen eller S vill förbjuda aktiebolag på skolmarknaden. Men det finns ett annat sätt att punktera de girigas affärsidé. Det skriver Linnea Lindquist på ledarplats.
En lärare ska berätta, visa, förklara, instruera, ställa frågor och låta eleverna uttrycka och ta del av varandras tankar och synpunkter, skriver Filippa Mannerheim. Detta är enkelt att hålla med om. Däremot ger Mannerheim och andra flitiga skoldebattörer en direkt missvisande bild av skolan genom att påstå att lärare inte undervisar på detta sätt, skriver…