De kommuner och många fristående skolor som inte tar del av regeringens läromedelsmiljoner måste svara för sig. Det skriver Martin Tunström i en ledare.
Kundtänkandet slår mot förskolan och skolan i Karlstad, när lärare förväntas svara på mejl i princip dygnet runt eller utföra uppgifter som ligger helt utanför deras läraruppdrag i stället för att kunna koncentrera sig på verksamheten, skriver Sveriges Lärares Pontus Larson och Catherine Sonesson.
Redan i dag har förskolan i Malmö storarbetslag med upp till 60 barn. Vi har småbarnsgrupper med över 20 barn. Vår bemanning är för låg. Trots detta ska förskolan i Malmö stad spara över 30 miljoner kronor i år, skriver Dennis Persson.
Parisa Liljestrand (M) vet lika väl som vi att all kommunal verksamhet är beroende av statsbidrag, skriver kommunpolitikerna Sandra Lindström (V) och Torun Boucher (V) i en replik.
Poängen med friskolereformen är att den gav föräldrar och elever makten att själva välja skola. Det skriver Aaron Israelson, ansvarig strategisk kommunikation, Friskolornas riksförbund.
Rektorer på fristående skolor upplever större möjlighet att utöva pedagogiskt ledarskap och känner ett större stöd från sin närmaste chef jämfört med rektorer på kommunala skolor. Det skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Under de senaste decennierna har det snarare varit regel än undantag att politikerna fattar utbildningspolitiska beslut som tar oss i fel riktning. Finn fem fel i svensk skola, skriver DN:s ledarredaktion.
Det finns många anledningar att vara orolig över utvecklingen i förskolan. En är bemanningen, det vill säga hur många barn som finns i varje barngrupp, och hur många förskollärare och barnskötare, skriver Lisa Pelling.
Det är oerhört viktigt – inte minst för elever från socioekonomiskt svagare områden – att de får välja skola själva, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.