Vårdnadshavarnas krav och beteende är inte bara accepterat, det är till och med inbyggt i systemet. För att möta detta vrids fokus mot att skapa betygsunderlag. Skolans valuta är numera betyg – inte kunskap, skriver läraren Anna Wagner.
Sedan trettio år är skolan dominerad av borgerlig politik. Liberalernas försök att skylla Pisaresultaten på de rödgröna är ett intellektuellt haveri, skriver skoldebattören Sten Svensson i en replik.
För de flesta elever på gymnasieskolans yrkesprogram är det nationella provet i matematik 1A irrelevant och förenat med stress och rädsla att inte räcka till. Det betonar matematikläraren Otto Blomqvist.
Läraren Björn Sjösvärd förordar att man bör försöka gå till grunden med de idéer som finns inom begreppet formativ bedömning: ”Där finns mycket som är användbart och som kan användas till att utveckla svensk skola.”
Det går inte att invänta ännu ett ingripande från Skolinspektionen när bristerna blivit alltför omfattande och skolan i fråga måste stänga, skriver Anfal Mahdi och Anders Skans, Vänsterpartiet i Malmö.
Trots att Stockholms stad har viljan och förmågan att ge de så kallade hemmasittarna distansundervisning så stoppas vi av byråkratiskt krångel, skriver Lena Holmdahl, utbildningsdirektör i Stockholms stad.
Många av Malmös kommunala grundskolor lämnar mycket att önska när det gäller kvalitet och resultat, skriver John Roslund (M) vice ordförande i Malmö gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd.
Regeringen ger nu Skolverket i uppdrag att kartlägga antisemitismen i landets skolor, skriver arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L), skolminister Lotta Edholm (L) och jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L).
Med Lotta Edholms (L) politik har friskolor överkompenserats med hundratals miljoner per år – bara i Stockholm. Att Liberalerna nu svänger i frågan är bra – men för sent, skriver Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholms stad.