Medarbetare som sitter i timmar i olika sammanhang där det är tänkt att höja kompetensen, riskerar att uppleva en negativ stress kopplad till sin yrkesroll och det faktiska uppdraget, skriver läraren Joel Carlsson.
Skolsystemet måste göras om – men det som nu sker är en förhalning av åtgärder som de allra flesta ser som nödvändiga genom en tre år lång utredning, anser Ayla Eftekhari (S).
Borgerligheten gör nu en kraftig omprövning av skolpolitiken i Sverige. Valfriheten ska finnas kvar men friskolornas spelregler ska radikalt förändras, skriver Liberalerna Johan Pehrson och Lotta Edholm i en slutreplik.
Tryggheten minskar i svenska skolorna. Den studiero som är väsentlig för att tillgodogöra sig undervisningen sjunker samtidigt som frånvaron ökar. Detta är allvarligt på många olika nivåer, skriver Emil Nilsén på ledarplats.
Det saknas en bredare kunskap om vilka förutsättningar och motiv som aktörer från civilsamhället och näringslivet har för att bidra till brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete, skriver Anna-Karin Ivert, biträdande professor i kriminologi och Karl Kronkvist, filosofie doktor i kriminologi.
På våra barns förskola har personalen länge kämpat på med små lokaler, stora barngrupper och ett otillräckligt antal vuxna. Nu aviserar man att personalen kommer att minska ytterligare. För vissa av oss föräldrar kommer det medföra att vi cyklar från jobbet med andan i halsen för minimera tiden som barnen är på förskolan. För andra…
Sandvikens politiker tänker ”bussa” svensktalande skolbarn till en skola i ett utanförskapsområde. Det är en riskabel strategi. Det skriver Hanif bali i en krönika.
Bra läromedel är en nyckel till god undervisning. I den svenska skolan får lärarna i stället trolla med knäna eller skapa eget material. Kopieringsapparaten räcker inte till, och digitala plattformar fungerar inte för alla ämnen överallt. Eleverna måste få rätt till ordentliga skolböcker igen, skriver företrädare för 14 lärarföreningar.
”Vid val av innehåll, arbetssätt och examinationsformer har gränsen passerats för när elevinflytande har övergått till en förskjutning av ansvar”, skriver Sophie Zail.
”Kritiken behöver vara saklig och korrekt och inte bygga på ett gammalt Youtubeklipp och en egenkonstruerad halmgubbe”, skriver ämnes- och specialläraren Mikael Vestman i en replik.