Läroplansutredningen gör upp med proggiga idéer om att sexualundervisningen måste integreras i alla ämnen. Att RFSU gnisslar tänder är ett gott tecken, skriver SVD:s Paulina Neuding.
Efter en artikel i Yrkesläraren har frågan om validering till yrkeslärarutbildningen väckt diskussion. Universitets- och högskolerådets Maria Kristoffersson (UHR) ger här sin bild av hur processen är utformad enligt gällande regelverk.
Under tisdagen presenterade Göteborgs rödgröna styre, som består av S, V och MP, sitt förslag: Barn till föräldralediga ska få fler timmar i förskolan. Från att få 15 timmar på förskolan, till nu 30 timmar. Mitt i hyllningskören glöms de som beslutet faktiskt gäller: barnen, skriver Jennie Wiberg, förskolepedagog.
Det är tydligt att marknadskrafterna inte klarar att driva yrkesprogrammen på gymnasiet så att de fungerar bra för eleverna och arbetsmarknaden. Dagens situation är ett mycket stort misslyckande, skriver debattörer.
När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Internationella engelska skolan och Almega utbildning vill ställa oss inför ett val – offentlighetsprincipen i kommunala skolor eller skydd för aktiebolagens vinster? Det skriver Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans.
Tyvärr har regeringen i stället för att satsa på folkbildning genomfört drastiska nedskärningar i det statliga stödet, skriver debattörer från Centerpartiet i Sydsverige.
”Jag tänker på mitt gamla fritidshem där vi hade en Minecraft-server under flera år. Jag tänker på hur värdefull den världen var, och vilka erfarenheter och kunskaper jag kunde erbjuda de barnen med hjälp av digitala verktyg”, skriver Jesper Nilsson, universitetsadjunkt.
”Även vi vill dra en lans för vikten av grundkunskaper. Vi anser dock att det är skillnad på fakta och kunskaper, och att ett fokus på fakta riskerar att leda oss helt fel. Det verkliga problemet de senaste decennierna är inte analysfokus eller elevinflytande, utan att eget arbete varit en alltför utbredd metod”, skriver gymnasielärarna…
När rastlek för ett fåtal, ges företräde framför den stora massans behov av stillhet för att kunna lära sig, undrar jag var man kan finna botemedlet mot funktionell dumhet, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.