Kan vi bara få ordning på de här delarna blir nästa resultat i Talis-undersökningen bättre än jordgubbar och glass en varm sommardag, skriver krönikören Maria Wiman.
Vi behöver omvärdera idén om undervisningen som skolans kärnuppdrag om lärare ska få det stöd och resurser de behöver för att göra sitt jobb på ett hållbart sätt. Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande för skolan, skriver Ekaterina Ivanova, lärarstudent och doktor i psykologi.
En värdig diskussion om skolan måste låta sig informeras av forskningens bredd, inte reduceras till metodstrider eller retoriska förenklingar, skriver Oscar Björk, forskare i svenska i en replik.
Att kräva att elever lär sig städer, årtal eller delar av Gettysburgtalet utantill är inte kedjearbete, utan intellektuell styrketräning, skriver läraren Carl-Mikael A. Teglund.
DO vill ge sken av att processen vid anmälningar om kränkningar inte är så krånglig som jag beskrivit. Men den statliga utredningen Tid för undervisningsuppdraget redovisar många belägg för att den är det, skriver Sveriges Lärares Anna Olskog.
Rektorer har ett jobb att göra när det kommer till att ge lärare fortbildning i hur lärandet går till. Nu är kognitionsvetenskap på alla läppar och det är en himla tur. Nu kanske vi äntligen kan komma till insikt om vad som faktiskt kännetecknar bra undervisning, skriver debattören Linnea Lindquist.
Barn behöver utveckla avkodning, men också läsförståelse, läslust, kritisk literacy och förmågan att röra sig mellan olika textvärldar – från skönlitteratur och läroböcker till digitala medier, skriver svenskforskaren Oscar Björk i en slutreplik.
Visst vore det bra om staten tog ett större ansvar för finansieringen av en nationell reglering av lärares undervisnings- och planeringstid. Men kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret. Staten har startat motorn – då kan inte kommunerna stå kvar på tomgång, skriver Sveriges Lärares Anna Olskog.
Allt för ofta behandlas APL som ett sidospår, något som sker bortom undervisningens ramar. Men så länge lärarnas tid äts upp av administration och orimliga scheman riskerar kvaliteten i yrkesutbildningen att urholkas. Det är dags att vi börjar se APL för vad det är: en central del av elevernas lärande, skriver krönikören Malin Nyberg.
Mer pengar till biblioteken är inte hela lösningen. Därför satsar vi även på bemannade skolbibliotek, inköp av läroböcker, fack- och skönlitteratur och avsätter 30 miljoner kronor för en satsning på läsfrämjande i socialt utsatta områden, skriver kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Kristina Axén Olin (M), kulturpolitisk talesperson.
Tänk så många svar lärare hade kunnat ge om frågan hur många barn de har lärt att läsa varit i fokus. Det borde firas i kollegiet. Rektorn kunde hålla ett litet tal, skriver läraren Anne-Marie Körling.