Visst borde vi klara av att hålla oss till friskolornas faktiska lokalkostnader när vi själva är hyresvärden, tycker Mikael Jämtsved (MP) och Patric Andersson (MP) i Järfälla.
Skolbussning som integrationsverktyg är moraliskt tvivelaktigt, saknar stöd i forskningen och möter starkt folkligt motstånd, skriver SvD på ledarplats.
Regeringen använder sig ofta av uttrycket ”Vi ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan”. När försvann kontrollen och hur ska vi tolka denna slogan? skriver Christina Rosén, Filosofie doktor i språkvetenskap/tyska. m.fl.
Jag såg hur skolföretagens vinst fick lov att prioriteras högre än barnens rätt till en likvärdig utbildning. En orättvisa finansierad med skattemedel och sanktionerad av vår riksdag. Det gjorde mig förbannad. Slutreplik från Lina Axelsson Kihlblom (S).
Vi lärare kräver en förändring. Vi kräver att ni politiker ser till att åtgärda de institutionaliserade, korruptionsfrämjande defekter ni själva byggt in i skolsystemet så att vi lärare kan fokusera på att undervisa Sveriges barn, skriver 285 lärare i ett upprop mot marknadsskolan.
Vi ska skynda oss till mellis, skynda oss på samlingen och skynda ut för alla andra är redan ute, minsann. Men tänk allt vi missar när vi stressar vid förflyttningar – det är då elevernas tankar, funderingar och idéer väcks till liv, skriver Sofia Grimm.
Friskolereformen skulle leda till fler valmöjligheter och en levande landsbygd. Men majoriteten av ansökningarna till Skolinspektionen kommer från skolkoncernerna. Skoldebattören Linnéa Lindquist ger sin bild av orsaken.
Antalet avstängda grundskoleelever i Göteborg har ökat. Nu behövs tidiga och handfasta åtgärder som tydligt visar barn och unga vad som är acceptabelt och inte. Det skriver Patrick Reslow (SD), riksdagsledamot utbildningsutskottet, och Jörgen Grubb (SD), riksdagsledamot utbildningsutskottet.
Den statliga styrningen framhålls av många som en lösning för att få ordning på skolsystemet och dess problem. Den fråga som dock inte ställs är om själva styrningsmodellen, mål- och resultatstyrning, i sig kan vara huvudproblemet. Tilltron till ett statligt övertagande av huvudmannaskapet syns bara växa och växa utan att ett ifrågasättande av den rådande…
Det är inget fel på föräldraenkäter – men låt dem handla om sådant föräldrar kan ha åsikter om och inflytande över. Inte om hur förskollärarna sköter en akadamesisk profession. Det anser Förskolans krönikör Eva Lindström.