Förskingringen av skolpengar från Römosseskolan visar att svenska politiker inte längre har råd att vara naiva. De har ett ansvar att se till att offentliga medel inte göder Muslimska brödraskapets internationella nätverk och att olämpliga personer inte får rätt att starta och driva skolor, skriver forskaren Sameh Egyptson.
Att enbart låta eleverna läsa sådant de har lust till eller känner igen i skolan cementerar bara de sociala och mentala klasskillnaderna. Skolans uppgift är att lyfta eleverna genom mötet med nya läsupplevelser.
Hur utbrett är hedersförtrycket på förskolorna? En ny studie i Malmö visar att Skolverket behöver kartlägga fenomenet i hela Sverige och ge personalen stöd i att arbeta med jämställdhet och likabehandling, skriver DN på ledarplats.
”Lärarens klassiska/traditionella didaktik är applicerbar även i den digitala kontexten, samtidigt som ny kunskap och nya metoder behövs”, skriver Linda Ekström Lind, Folkungaskolan, Linköping och Susanna Kellgren Lundberg, Birgittaskolan, Linköping.
För att yrkesprogrammen ska bli ett attraktivare val för fler elever menar vi därför att yrkesprogrammen som utgångspunkt ska ge högskolebehörighet, skriver Torbjörn Hagelin, Jörgen Rasmusson och Annika Waernström.
För att yrkesprogrammen ska bli ett attraktivare val för fler elever menar vi därför att yrkesprogrammen som utgångspunkt ska ge högskolebehörighet, skriver debattörerna.
Vi påstår att man i politiken föreslår kortsiktiga lösningar och en budget som är anpassade till en eller två mandatperioder i stället för att långsiktigt ska ge ett bärande samhälle, skriver ledningsgruppen i Förskoleupproret.