Liberalernas partisekreterare, Fredrik Brange, tycker att jag borde ha koll på att regeringen lagt fram sitt förslag till ett nytt betygssystem. Det är sant. Det borde jag. Om det nu vore så att de hade lagt fram ett förslag alltså. Men det har de inte, skriver Niels Paarup-Petersen (C).
Regeringen sänder dubbla budskap om lärosätenas autonomi och akademiska frihet. Det menar kritiker efter DN:s artikel om att svenska universitet ska ta fram det nya medborgarskapsprovet. – Jag kan inte minnas senast en regering var så tydlig med att den har makten att styra över lärosätena, säger Jacob Adamowicz vid facket för universitetslärare och forskare.
Elever som är i behov av mer stöd måste kunna få undervisning i mindre grupper – men det innebär inte att det måste vara en permanent lösning, skriver Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges Lärare, i en replik.
Tänk om det inte alls är ungarna som måste utredas, etiketteras och sättas i fack? Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?, skriver Maria Wiman i en krönika.
Jag tänker inte tjata om betygsinflationen den här gången utan i stället peka på faran med att ha cancerforskare, läkare eller ingenjörer som aldrig hade de kunskaper som motsvarade deras betyg, skriver musikläraren Patrik Andersson.
Om politikernas planer på att lägga ner skolan blir verklighet kommer vår dotter att få mer än 11-timmarsdagar i skolan och få sluta med sina fritidsaktiviteter. Tanken på detta gör oss förtvivlade, skriver Pernilla Jonsson, förälder.
Krönikören Ida Lindell om en tilltagande svårighet att prioritera syv-yrkets huvuduppdrag – och om ”flera saker vi kan göra för att flytta fokus från ’kundtjänst’ till ’vägledning’”.
Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet. Musiken, bilderna, berättelserna – uttryck som påminner oss om vad det är att vara människa, skriver krönikören Anna-Karin Hallonsten.
Lärarna klarar sig utan pekpinnar från ideologiskt skolade specialpedagoger. Det är hög tid att istället satsa mer på speciallärare. Det skriver Mathias Bred på ledarplats.
Nollningar, särskilt där minderåriga deltar, bör handla om gemenskap och trygghet, inte om alkohol. Det är dessutom förvånande att alkohol fortfarande spelar en så stor roll vid nollningar med tanke på att unga i dag dricker betydligt mindre än tidigare generationer, skriver Mojtaba Ghodsi, IQ.