Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Debatt"

Visar sida 710 av 903

"Pisajubla lagom mycket"

2019-12-04
Skolverket sammanfattar det som att Sverige är på rätt väg när det gäller kunskapsresultaten men att mycket återstår att göra när det gäller likvärdigheten, alltså hur väl skolan lyckas med att ge alla elever, oavsett bakgrund och oavsett vilken skola de går på, samma möjligheter att utvecklas, skriver Mats Skogkär på ledarplats.
Nyhetskategorier

"Bättre resultat kräver bättre förutsättningar"

2019-12-04
Det är mycket glädjande att svenska 15-åringar nu presterar över OECD-genomsnittet inom alla tre ämnesområden som PISA undersöker. Det är dock långt ifrån tillräckligt för att återupprätta Sverige som kunskapsnation. Det viktiga nu är att inte slå sig till ro, satsningar på skolan måste fortsätta, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.

"Vem är en skicklig lärare?"

2019-12-04
En skicklig lärare är duktig på att nå fram med ett budskap till sina elever. En abstrakt beskrivning som egentligen inte säger någonting om en person då framgångsfaktorn, att nå fram, påverkas av så många andra parametrar för att lyckas, skriver läraren Alexander Skytte i ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

"Skolan ger inte alla barn samma chans"

2019-12-04
Vi ska vara glada över de stigande resultaten i undersökningen från PISA, men vi kan inte vara nöjda med hur skolan fungerar. Vill man ha ett jämlikt samhälle måste det börja med en jämlik skola, och då fungerar varken dagens skolval eller dagens vinstjakt. Det kan vara det Annie Lööf anar, skriver Ingvar Persson på…

”Ojämlikhet i Pisa 2018 kräver politiskt mod för att hantera”

2019-12-03
Pisaundersökningen visar oerhört glädjande resultat. Men den är samtidigt en väckarklocka för den bristande jämlikheten: Sverige har den mest ojämlika skolan i Norden. Inte bara för kompetensförsörjningen, utan också för att de barn som i dag misslyckas i skolan riskerar att fastna i sociala problem och kriminalitet, skriver Anna Ekström (S).
1709710711903