Det är uppenbart att S har tappat greppet om verkligheten och nu sprider Anna Ekström rena lögner om lärarnas löner. Vill man på riktigt hjälpa den svenska lärarkåren gör man det främst genom att satsa rejält på Sveriges kommuner, något som S valt att i princip helt bortse ifrån i sin egen pyttipannabudget, skriver Jimmie…
Vi vill se en mångfald av aktörer i förskolan, både vad gäller storlek och driftsform. Men genom nya pålagor i form av ökade krav och avgifter riskerar de minsta aktörerna att svältas ut samtidigt som det blir svårare för nya aktörer att starta, skriver branschförbundet för fristående förskolor Sefif:s ordförande Elisabeth Thorburn.
Lågaffektiv metod är ett av de verktyg som vi ser hjälper lärare att sänka den egna oron och stressen. Utöver detta behövs det såklart fler metoder och strategier. Och de allra flesta bör ju vara förebyggande och främjande, slutreplikerar flera psykologer, pedagoger och rektorer.
Antalet barn i landets förskolor ökar snabbare än det utbildas förskollärare och barnskötare. Men många som saknar fullständig barnskötarutbildning har både lång erfarenhet och är långt ifrån outbildade. Det behöver vi ta tillvara och bygga vidare på. Medarbetarnas kompetens är den enskilt viktigaste faktorn för förskolans kvalitet, skriver SKL och Kommunal ihop.
Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Det är dags att inse att den svenska skolan inte fungerar, skriver Sven-Eric Liedman, idéhistoriker och författare, bland annat till ”Hets! En bok om skolan”
Gymnasielagen löste aldrig några problem, den sköt dem bara på framtiden och lade en enorm börda på samhället – och en enorm ångest på de ensamkommandes axlar, skriver Zulmay Afzali, modersmålslärare och skribent.
Sveriges skolledare leder idag organisationer utan någon som helst överkapacitet. De tvingas spara in på resurser som barn/elever behöver. Statens ekonomi är god, kommunernas är det inte, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare.
Det finns stora problem med lärarnas lönebildning. Lärare är förlorare i ett livslöneperspektiv, erfarenhet premieras för dåligt och det finns på många håll stora osakliga skillnader i vad lärare tjänar, skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén.
Debatten om våra förslag har varit extremt onyanserad. Påståenden duggar tätt från debattörer med begränsad kunskap om kursplaner. Vi försöker förklara men i dagens debattklimat finns en ovilja att förstå. Linder kommer antagligen bemöta vår replik. Ska vi våga tro att han vill förstå? skriver Anna Westerholm, Skolverket, i en replik.