Skoldebattören Marcus Larsson vill framställa Centerpartiet som friskoleägarnas och lobbyisternas främsta försvarare. Det är en grov anklagelse och har bristande förankring mot den politik Centerpartiet faktiskt bedriver, skriver Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, i en replik på Marcus Larsson.
Liberalerna och Socialdemokraterna måste överbrygga ett hinder på vägen mot en rimligare skolpolitik: De osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet”, skriver skoldebattören Marcus Larsson.
Att leda skolan i dag är att befinna sig i ett spänningsfält mellan inkluderingsideal och krav på mätbarhet, eller ett mellanrum mellan visioner och villkor. Johanna Lüddeckens, doktorand i skolledarskap, vill rikta uppmärksamheten mot det vardagliga och osynliga ledarskap som handlar om att bygga strukturer som håller.
Anya Feltreuter om reaktionerna på hennes debattartikel om delade tjänster på skolbibliotek: "Sättet diskussionen förs på skapar en polarisering som jag befarar försvårar samarbetet."
I sommar träder lagen om bemannade skolbibliotek i kraft, som enligt politikerna ska lösa problemet med lägre läsförmåga bland elever. Lagen är för luddig för att få verklig betydelse, skriver blivande bibliotekarien Kristoffer Thim Östberg.
Kanske glömmer Anya Feltreuter bort elevernas rätt till bibliotek med utbildad personal, skriver Magdalena Ivarsson. ”Men vi kommer inte att glömma vad som står på spel.”
Svensk skola lider av en rad systemfel som leder till färre lärare, överfulla klassrum och läckage av skattemedel, skriver Åsa Westlund (S), utbildningspolitisk talesperson.
Men en förskoleplikt för alla barn kan bidra till att bryta segregation och ge fler barn större chans till en bra skolgång, särskilt dem som behöver det som mest. Därför är den värd att överväga. Det skriver Sydsvenskan på ledarplats.
I sin krönika “Elevhälsa är inte skola – det är vård och omsorg” ställer Filippa Mannerheim två av skolans viktigaste funktioner mot varandra; lärarnas undervisningsuppdrag och elevhälsans stödjande insatser. Det är en olycklig motsättning, och framför allt en motsättning som missgynnar våra elever, skriver Mia Göransdotter Hammar, Riksföreningen för skolsköterskor.
Dagens läskris bland barn handlar inte främst om att de lyssnar i stället för att plocka upp en bok. Problemet är att de inte har tillräckligt tråkigt, skriver DN på ledarplats.