Men ska svensk skola åter bli världsledande behöver vi göra mer. Vi socialdemokrater kommer därför fortsätta lägga fram reformer för stärkta kunskaper och ökad jämlikhet, skriver Anna Ekström (S), och Gunilla Svantorp (S).
Vissa saker förändras inte. Skolan kommer alltid stå i centrum för den politiska debatten – den är något alla har erfarenhet av, kan relatera till och ha åsikter om. Dessutom ger den oss vår största möjlighet att forma nästa generation, skriver Aftonbladet på ledarplats.
Utifrån insikten om den dåliga akademiska standarden på våra förment akademiska utbildningar bör vi inte diskutera hur dagens läroanstalter kan förbättras, utan i stället ifrågasätta grundstrukturen i systemet. Det skriver Sven-Olof Yrjö Collin, professor i företagsstyrning.
Barn- och elevombudet är viktigt för alla elever som inte får sin rätt till en trygg skolgång tillgodosedd. Att gå så långt som att helt vilja avskaffa myndigheten är inte seriöst, skriver Miljöpartiets Annika Hirvonen Falk i en replik till Liberalerna.
Under de senaste tio åren har allt fler elever fått datorer i skolan. Som lärare är min erfarenhet att eleverna inte kan låta bli att i hög grad göra andra saker än de borde med sina datorer. Det skriver gymnasieläraren Paul Meyer.
För att lösa de utmaningar som finns inom skolan och sjukvården krävs nytänkande. Att bara ösa mer skattemedel för att döva symptomen snarare än att adressera grundorsakerna är inte hållbart i längden. Nu behövs en nationell kraftsamling, skriver Liberalernas Daniel Forslund och Tobias Hammarberg.
Dagens lärarbrist var lätt att förutse. Men i stället för att bekämpa problemet har regeringar drivit politik som kräver ännu fler av de lärare som inte finns, skriver Expressen på ledarplats.
Rädslan bland lärare att ingripa är farlig för utvecklingen i skolan. Den överdrivna anmälningskulturen måste granskas. Som ett led i detta bör Skolinspektionen offentliggöra den interna kritiken mot Barn- och elevombudet (BEO), skriver Roger Haddad (L).
Både föräldrar och politiker måste börja tro på lärarnas kompetens. Men det är svårt i ett system där eleverna ses som kunder, skriver Susanna Kierkegaard på ledarplats.