Regeringen varken vill eller vågar sätta stopp för vinstjakten. I stället förordas en snårskog av regleringar, tillsyn och ökad byråkrati, skriver Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Det är fullt möjligt att både värna demokratiuppdraget och att förankra undervisningen i det vi faktiskt vet om hur elever lär. Det skriver Agneta Gulz och Magnus Haake i en replik om lärarutbildningen.
”Risken att bli klämd och bortkollrad av utomstående parter tycks bestå, liksom betydelsen av att lärarkåren själva äger sin professionella expertis, definierar sina egna behov och håller samman”. Erik Cardelús läser om en klassisk studie om läraryrket.
Vi förväntas undervisa fler timmar, i större grupper, med mindre resurser – och samtidigt bibehålla samma kvalitet och säkerhet. Det är en ekvation som inte går ihop, skriver slöjdläraren.
Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Tänka sig så lätt det måste vara att sitta på sin mjuka kontorsstol med sin lilla termos och mandelkubb och dikta ihop alla dessa snillrika råd, skriver krönikören Maria Wiman.
Mycket av det som ingår i sexualundervisningen är sådant som föräldrar tar för givet att skolan gör. Det kan vara att skapa en trygg stämning i omklädningsrummet efter idrotten, att ge eleverna verktyg för att förstå samtycke eller hur man bemöter sin hbtqi-kompis på ett schysst sätt. Ämnesövergripande undervisning är en förutsättning för det, skriver…
I veckan skrev GP om svenska utlandsskolor. I den likställer man elever som går i skolan utomlands med barn som tvingas från Sverige för giftermål och könsstympning. Det är inte bara en felaktig liknelse, skriver Jenny Fors, rektor på Lilla svenska skolan på Koh Lanta i Thailand.
Att höra Centerpartiets nya partiledare Anna-Karin Hatt tala om friskolesystemet, såsom i partiledardebatten för en dryg vecka sedan, påminner om den naivitet och aningslöshet som alltför länge varit rådande inom borgerligheten, skriver Lotta Edholm och Fredrik Malm, Liberalerna.
Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, att företagen drar i eleverna innan de ens har börjat, skriver Martin Harari Thuresson, som får ett mail från framtiden.