Regeringsöverenskommelsens stopp för nya konfessionella friskolor står i strid med att samfundsdrivna skolor är en del av den svenska modellen, skriver Martin Tunström på ledarplats.
Ojämlikheten i skolan riskerar att öka med de borgerliga partiernas politik. De prioriterar eleverna som klarar sig bäst i skolan samtidigt som de slopar viktiga jämlikhetssatsningar. Vänsterpartiet kommer motsätta sig alla reformer som riskerar att splittra skolan, skriver Jenny Broman (V), oppositionskommunalråd.
Skolan är det viktigaste verktyget för social rörlighet och för att skydda barn från att hamna i utanförskap. Därför satsar vi extra på barnen i vår budget som antogs av riksdagen i december. Inga barn ska lämnas bakom, skriver Erik Bengtzboe (M) och Marie-Louise Hänel Sandström (M).
Förskolan ska inte fokusera på undervisning, det ska handla om att ge barnen en plats för lek, kreativitet och socialt samspel, skriver Isak Skogstad, lärare och skoldebattör.
Den nya regeringen bör avskaffa systemet med meritpoäng i gymnasiet. Istället behövs en strategi för bättre kunskaper i språk i den svenska skolan. Det skriver före detta gymnasiechef Tommy Sandebring.
Behärskar man inte det svenska språket försämras ens livschanser väsentligt. Därför är det viktigt att svenskan är första prioritet i förskolan, skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Roger Bodin har fel när han säger att vi skulle vara tysta om likvärdigheten. Lärarförbundet är ingen vän av att skolors resurser går till stora vinster. Men vi väljer att peka på den stora boven i dramat – skolans resursfördelningssystem, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Snåla marginaler försvårar för lärare och skolledare som ska planera verksamheten så att även barn från knappa förhållanden kan vara med. Kommuner och friskolor måste anslå mer pengar så att skolan kan bli verkligt avgiftsfri, skriver Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.