Efter två decennier med New Public Management kan vi konstatera att skolan tappat stort i kvalitet och tilliten sjunker i takt med marknadsstyrningen. Det är dags för ett nytt politiskt landskap att reparera systemfelet, skriver läraren och författaren Johan Haeffner.
Ensamkommande barn och unga hamnar i kläm mellan statens och kommunernas ansvar. Det skriver Henry Ascher, Åsa Backlund, Titti Mattsson och Christian Munthe, sakkunniga i forskningsöversikten Ensamkommande barn och unga – effekter, erfarenheter och upplevelser.
I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Svenskt Näringslivs utbildningspolitiska expert Johan Olsson och skolpolitiska expert Karin Rebas.
När Riksrevisionen undersöker värdet av valfrihet i skolan undviker de förlorarna och får därmed uppseendeväckande, men ofullständiga data. Detta styrker den ena parten i en den laddade frågan om skolmarknadens vara, skriver skolutredare Boel Vallgårda.
Sverige har världens mest privatiserade skolsystem. Den svenska modellen, med en kombination av skolpeng, fritt skolval, fri etableringsrätt för även de mest befängda privatskolor och därtill obegränsat vinstuttag, är unik i världen, skriver Jan Guillou.
Den finländska skolan digitaliseras snabbt, när det gäller alltifrån examensprov till kontroll av läxor. Enligt en ny studie tycks effekterna framför allt vara negativa. Men digitalisering kan betyda många saker.
Den svenska skolan behöver bli bättre. Friskolornas riksförbund har tagit fram 40 punkter som den kommande regeringen och övriga Skolsverige kan arbeta med för att förbättra den svenska skolan, skriver Ulla Hamilton, vd Friskolornas Riksförbund.
Fjärrundervisning gör att fler elever, oavsett var i landet de bor, kan få undervisning av hög kvalitet av behöriga lärare. Därför välkomnar Moderaterna Skolverkets förslag om att fjärrundervisning ska tillåtas i fler ämnen än i dag.
Räcker det verkligen att sy ett gosedjur och en necessär för att bli legitimerad i textilslöjd? Det är ett hån både mot lärarlyftsstudenterna och de elever de ska undervisa, skriver textilläraren Karin Eriksson.
Segregationen, integrationen och motivationen är viktigare än att göra omöjliga jämförelser mellan olika länders skolresultat, skriver Lars-Bertil Arvidsson i en slutreplik.
pridningen av de nationella proven måste stoppas. Skolverket skärper säkerheten inför nästa läsår, bland annat genom att utskick av prov och facit senareläggs. Men för att lyckas krävs även samhällets stöd. Sociala medier måste ta sitt ansvar och det behövs lagstöd så att polisen kan agera, skriver Anders Boman, enhetschef vid Skolverket.