Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.
Utbildningspolitiken är en viktig samhällsfråga. Nästa regering behöver bland annat fokusera på kvalitet och studiero, värna friskolereformen och stärka samarbetet med företag inom hela utbildningssystemet, skriver Tobias Krantz och Johan Olsson, Svenskt Näringsliv.
Ett fördjupat samarbete mellan Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting behövs för att stärka utbildning och forskning inom universitetssjukvården. Det skriver Ole Petter Ottersen, rektor för Karolinska Institutet.
Lärarbristen innebär att lärarlönerna stiger kraftigt. Det är bra, men det betyder också att det blir mer attraktivt för lärare som undervisar i blivande lärare på högskolan att ta jobb i grundskolan och gymnasiet. Med lärarbrist på lärarutbildningen lägger vi krokben för skolans bemanning också framöver, skriver prefekten B-O Molander.
De 650 miljonerna till matematiklyftet har inte ökat elevernas matematiska färdigheter. Det visar vår studie på 3100 grundskoleelever. Nu krävs tidig och intensiv specialundervisning riktad till de lägst presterande eleverna, skriver Bengt Holmgren, specialist i pedagogisk psykologi.
Vi på Svenskt näringsliv vill gärna vara med och bidra i detta komplicerade politiska läge med förslag och ideér för en bättre skola och kompetensförsörjning i Sverige, skriver Tobias Krantz och Johan Olsson, Svenskt Näringsliv.
Distansutbildningar missgynnas på grund av att lärosätena inte får betalt för alla studenter de utbildar. De som inte klarar tentan utbildas alltså gratis. Det är ett systemfel som måste rättas till, skriver Sveriges förenade studentkårers ordförande Jacob Adamowicz och vice ordförande Daniel Lindblom.
Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.
Det bedrivs för lite utbildning om klimatfrågor och ekonomisk ojämlikhet på Handels i Stockholm, skrev fem studenter. Här får de svar av skolans rektor.
De medel tilll folkhögskolorna som tidigare var öronmärkta för digitala insatser inom folkhögskolan finns inte längre, skriver folkhögskolornas styrgrupp för digitala frågor i ett svar på Magnus Häggs kritik att de avvecklat stödet till digital utveckling på folkhögskolorna.
FSO, Folkhögskolornas serviceorganisation, lämnar walkover i en av samtidens största samhällsförändringar, skriver Magnus Hägg, Hellidens som är kritisk mot att folkhögskolorna huvudmän har avvecklat det digitala stödet till folkhögskolorna.