I Norge kommer idag stark kritik mot mediebolaget NRK. Det visar sig nämligen att public service-företaget, med hjälp av falska nyheter, medvetet har försökt att manipulera ett skolval i en gymnasieskola.
Det finns inga belägg för att porrfilter i skolan skyddar barnen. Skolans pengar ska gå till undervisning – inte till filtrering av innehållet på nätet, skriver bland andra Elza Dunkels, docent, och Karin Nygårds, Surfa Lugnt.
För fjärde året i rad medverkar Platengymnasiet i Motala i Raoul Wallenberg Academys skolprogram Kuben. Skolans sätt att arbeta med det har inspirerat andra skolor.
Alla kan vara med och alla kan göra något. Medmänsklighet och civilkurage är alltid viktiga frågor och precis som Raoul kan du, ditt engagemang och dina handlingar göra skillnad. Här är tre tips på hur du kan uppmärksamma Raoul Wallenberg och hans gärningar i ditt klassrum den 27 augusti.
När universitet och högskolor anpassar sig efter de mest högljudda och lättkränkta studenterna hotas både demokratin och den akademiska friheten. En ny dansk bok ger skrämmande exempel på hur aktivism i metoorörelsens spår ledde till kafkaartade processer mot lärare, efter ogrundade anklagelser från anonyma studentaktivister, skriver Johan Lundberg.
Nyligen har Helsingborgs elever inlett sommarlovet. Det får mig att fundera över skolans betydelse. För mig står skolan för att ge alla barn förutsättningar att bygga en bra framtid på egna meriter. Att det aldrig ska vara kön, klass eller klan som sätter gränserna. Utan bara, vad du själv vill och vad du gör, skriver…
Det slutliga resultatet av Skolval 2019 till Europaparlamentet är nu klart. Totalt röstade 65 630 elever vilket är en ökning med 47 procent jämfört med Skolval 2014 till EU. "Nu börjar det viktiga efterarbetet, att man fortsätter diskussionen i klassrummen även mellan valen. Det är viktigt för skolan att ta tillvara det ökande intresset för…
Två forskare menar att det är för mycket glädje och elevdemokrati i skolan idag. Hör diskussionen mellan en av debattörerna, Gabriel Heller-Sahlgren, forskare vid London School of Economics och Institutet för näringslivsforskning och Maria Wiman, högstadielärare och författare till boken "Värdeskapande lärande" som handlar om elevmotivation.