Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Didaktik"

Visar sida 17 av 24

Nyhetskategorier

Kommuner ska informera om all utbildning

2015-08-20
Elever och vårdnadshavare ska få bättre information om tillgängliga utbildningar och utbildningarnas kvalitet, kommunerna får utökade skyldigheter och Skolverket ska tillhandahålla ett nationellt informationssystem. Det är några av dem lagändringar på skolans område som infördes vid halvårsskiftet.      
Nyhetskategorier

Underskatta inte mjuka värden i skolan

2015-07-31
Mjuka värden passar inte in i "kunskapsskolan" som genom Jan Björklund fått fäste. Men elevernas behov har förändrats och eskalerat med IT-eran.Det är dags att vi vågar inkludera de mjuka värden som eleverna faktiskt behöver, skriver skolledarna Peyman Vahedi och Oscar Semb.
Nyhetskategorier

Det är inte mer känsla eleverna behöver

2015-07-27
Skolan borde ha känslokunskap, emotik, på schemat. Det skriver Carl-Gerhard Gottfries, professor emeritus i neurovetenskap, i Göteborgs-Posten. Tyvärr är nog alla dessa förslag ett symptom på skolans kris, replikerar Expressens Ledarredaktion.
Nyhetskategorier

Utökad fjärrundervisning föreslås

2015-07-15
Skolornas möjligheter att ordna fjärrundervisning – där lärare har kontakt med eleverna via länk – är fortfarande för begränsade, anser Sveriges Kommuner och Landsting och Friskolornas Riksförbund.
Nyhetskategorier

Lärandet kräver att eleverna engagerar sig

2015-06-11
Istället för att se sig själva som deltagare i lärandet upplever många elever skolan som några som ska leverera en tjänst. Men lärandet kräver eget engagemang. Skolan är inget tjänsteföretag och läraruppdraget inget serviceyrke, skriver Gustav Fridolin, MP.
Nyhetskategorier

Maktens boning

2015-06-09
Pressen från föräldrarna i Djursholm är ohygglig, både på barnen och lärarna (som också räknas till kategorin ”servicepersonalen”). ”På andra skolor är det oftast barnen som är problemet, här är det föräldrarna”, säger en lärare, skriver Åsa Linderborg i en recension.
Nyhetskategorier

"Skolan kan inte vänta på fler utredningar"

2015-05-25
Skolledare och lärare vet vad de behöver i sin egen skola för att de ska kunna göra det de är där för att göra – undervisa, skriver Åsa Melander, skoldebattör och författare till rapporten "Great expectations: Hackney och konsten att vända en skolkommun i kris".
116171824