Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
I takt med att barn tittar alltmer på skärmar har många barn svårt att koncentrera sig på att bara lyssna och skapa inre bilder. Det säger läraren Ulrica Skålberg vid Björlandaskolan på Hisingen.
Låt inte Skolverket ansvara för utveckling av de digitala slutprovens tekniska plattform i det nya betygssystemet. Det är betygsutredaren Magnus Henrekson uppmaning till regeringen. – Det är tydligt att verket saknar tillräcklig beställarkompetens.
70 000 dokument. 150 till 200 olika insatser fördelade runt om myndigheten – utan direkt översyn. Det är revisionsföretaget Azets slutsats efter att ha gått igenom projektet med de digitala nationella proven – på Skolverkets uppdrag.
Skolan måste få en tydlig och långsiktig plats i Sveriges AI-strategi. Det handlar om mer än teknik. Det handlar om att skydda vår demokrati, säkra vår framtida kompetensförsörjning och stärka samhällets motståndskraft, skriver Jannie Jeppesen, Swedish Edtech Industry.