Ojämnt och eftersatt på flera områden. Så är det digitala läget i den svenska skolan i dag, enligt gymnasie- och kunskapslyftsministern Anna Ekström. (webb-tv)
På Östregårdskolan i Växjö har rektorn anställt en elevcoach med unik kompetens när det gäller barns vanor på internet. Förhoppningen är att det ska leda till ökad trygghet på skolan.
Utredare Eva Durhan har lämnat sitt slutbetänkande med förslag på bättre möjligheter till fjärrundervisning och undervisning på entreprenad. Utredaren lägger också förslag på hur distansundervisning ska regleras i lagstiftningen.
Datainspektionen anser att reglerna för hur personuppgifter hanteras i skolverksamhet och annan utbildningsverksamhet bör regleras i egen lag. Detta för att bättre skydda barnens rättigheter och göra det tydligare för ansvariga vilka regler som gäller.
Sverige är ett trendkänsligt land och vårt handlösa fall i internationella jämförelser över skolresultat skapar en efterfrågan på quick fixes. Som att slänga in plattor och datorer i undervisningen.
När nödvändig teknik, kompetensutveckling och läromedel finns på plats, kvarstår ändå utmaningar med digitaliseringen, visar ny forskning. "Man måste kliva över en tröskel, men när man väl gjort det har man vunnit mycket," säger högstadieläraren Sofie Nilsson.
Samhället har förändrats och då behöver skolan också göra det. Om vi har svårt att få till bra lärande med teknik i utbildningen, så ska vi lösa problemet genom att bli bättre på det, inte genom att kasta ut datorerna ur klassrummet eller låsa in mobilerna, skriver DN på ledarplats.
Får man låtsas att man är någon annan på internet? Är det tillåtet att mobbas på nätet? Och hur länge har bloggar funnits egentligen? Nästan två miljarder människor i världen har tillgång till internet och många skriver och lägger upp bilder varje dag.
Svenska elever använder datorer mest i hela OECD. Nu vill Skolverket öka antalet datorer i skolan, samtidigt som evidens visar att teknik i klassrummet missgynnar inlärningen. Ska vi höja kunskapsresultaten borde vi i stället kasta ut datorerna ur klassrummet, skriver sommarkolumnisten Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Svenska elever använder datorer mest i hela OECD. Nu vill Skolverket öka antalet datorer i skolan, samtidigt som evidens visar att teknik i klassrummet missgynnar inlärningen. Ska vi höja kunskapsresultaten borde vi i stället kasta ut datorerna ur klassrummet, skriver sommarkolumnisten Isak Skogstad.